Egiptolog dr Wojciech Ejsmond, twórczyni nowej specjalności w dziedzinie logopedii – onkologopedii – dr hab. Agnieszka Hamerlińska, prof. ucz., reżyser, dr Jan P. Matuszyński są wśród laureatów pierwszej edycji Nagrody Instytutu De Republica za wybitne osiągnięcia naukowe.
Uroczystość wręczenia wyróżnień odbyła się 5 października w Warszawie. Podczas niej głos zabrał m.in. minister – członek Rady Ministrów Łukasz Schreiber, który wskazał, że "ideą towarzyszącą Nagrodzie Instytutu De Republica jest wspieranie i promocja najzdolniejszych młodych uczonych, prowadzących badania w dziedzinie nauk humanistycznych, społecznych i sztuki, a także docenienie wybitnych polskich naukowców, którzy swoją pracą, całym dorobkiem naukowym oraz działalnością międzynarodową są inspiracją dla młodych pokoleń".
Wysłuchano także listu przygotowanego przez marszałek Sejmu Elżbietę Witek. "U progu czwartej rewolucji przemysłowej, państwa działania są niezwykle ważne, bowiem nauki ścisłe i techniczne nie dają odpowiedzi o sens życia, wymiar człowieczeństwa i etyczne fundamenty. Nie podpowiadają również, jak uporządkować wewnętrzny świat, jakimi wartościami się kierować, na co trzeba zwrócić uwagę" - zwróciła się do kandydatów w swoim liście.
Wyróżnienia zostały wręczone w pięciu kategoriach: nauki humanistyczne, nauki społeczne, sztuka, za cały dorobek naukowy oraz za działalność międzynarodową. W dwóch kategoriach nagrody przyznano ex aequo.
"Trudność naszej pracy polegała na nieporównywalności dorobków oraz dzieł, które do nas dotarły. Dlatego kapituła głosowała. Wyniki głosowania były wymierne, każdy z nas dysponował określoną ilością głosów. W dwóch przypadkach głosy kapituły rozbiły się idealnie po połowie. Chodzi o kategorie dotyczące dorobku naukowego oraz działalności międzynarodowej" – podsumowała prof. Genowefa Grabowska, przewodnicząca kapituły konkursu. W jej składzie znaleźli się także: prof. ks. Waldemar Graczyk, prof. Radosław Zenderowski, prof. Michał Kopczyński, dr hab. Czesław Kłak, prof. Bogdan Szlachta, dr hab. Tomasz Korpysz, prof. Janusz Górski.
W dziedzinie nauk humanistycznych nagrodę otrzymał egiptolog dr Wojciech Ejsmond (Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN). W dziedzinie nauk społecznych twórczyni nowej specjalności w dziedzinie logopedii – onkologopedii dr hab. Agnieszka Hamerlińska, prof. ucz. (Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu). W dziedzinie sztuki natomiast dr Jan P. Matuszyński (Instytut Sztuk Filmowych i Teatralnych Szkoły Filmowej im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach).
Za działalność międzynarodową w dziedzinie nauk humanistycznych, społecznych lub sztuki nagrody otrzymały prekursorka badań w zakresie przywództwa edukacyjnego w Polsce prof. Joanna Madalińska-Michalak (Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego) oraz twórczyni międzynarodowego konsorcjum badawczo-naukowego i szkoleniowego z partnerami zagranicznymi ELIT dr hab. Monika Płużyczka (Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego).
Za cały dorobek naukowy w dziedzinie nauk humanistycznych, społecznych lub sztuki nagrody zostały przyznane filozofowi i twórcy autorskiego systemu filozofii hermeneutycznej prof. Andrzejowi Przyłębskiemu (Instytut Kulturoznawstwa Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz badaczowi dziejów Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie w czasie II wojny światowej dr hab. Zbigniewowi Wawerowi (Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie).
Wszyscy laureaci otrzymali statuetkę zaprojektowaną przez dr. hab. Macieja Zychowicza oraz nagrody pieniężne. Każda z nagrodzonych osób będzie miała możliwość wydania własnej publikacji w Wydawnictwie Instytutu De Republica w ciągu dwóch lat od otrzymania nagrody.
Instytut De Republica został powołany na mocy zarządzenia nr 12 Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 lutego 2021 r. Głównym celem jego działalności jest promocja i popularyzacja polskiej nauki w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych, wytworzenie mechanizmów i kapitału społecznego, który organizowałby się wokół idei państwowości oraz uwolnienie potencjału polskiej nauki w tych obszarach.(PAP)
ak/ mhr/