Pod nieco zmienioną nazwą 20 października rozpocznie się 6. Festiwal "Muzyka Pokoju – Muzyka Wiary", który jest organizowany przez Centrum Myśli Jana Pawła II. "Ze względu na otaczającą nas rzeczywistość chcemy podczas festiwalu podkreślić rolę pokoju jako jednej z fundamentalnych potrzeb człowieka" – mówi PAP Miron Zajfert, dyrektor artystyczny festiwalu.
W rozmowie z PAP Miron Zajfert zaznaczył, że "tegoroczny festiwal w pełni wpisuje się w realizowany od sześciu już lat ciąg festiwalowy". "Jest poszukiwaniem kodów kulturowych towarzyszących odwiecznym komunikatom wysyłanym przez człowieka do Istoty Najwyższej. Od początku te komunikaty były opowiadane dźwiękami i brzmieniami, tworzącymi nieoczywisty świat muzyki naszych czasów" – podkreślił Zajfert. Celem festiwalu jest promowanie muzyki zdolnej do wyrażenia wiary w pokój oraz budowanie kultury, w której porozumienie istnieje ponad podziałami ideologicznymi, wyznaniowymi czy politycznymi.
"W tym roku – ze względu na otaczającą nas i dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość związaną z wojną na Ukrainie – festiwal będzie się jednak różnił od poprzednich edycji. Postanowiliśmy pewne akcenty wyeksponować" – powiedział dyrektor artystyczny. "Od tego roku festiwal będzie miał nieco inną nazwę – wcześniej jego nazwa brzmiała +Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju+. Tym samym chcemy jeszcze bardziej zaakcentować ten jakże ważny i istotny dla człowieka temat pokoju, potrzebę życia w pokoju" – zaznaczył. "To się zresztą bardzo pięknie łączy z generalnym przesłaniem festiwalu, dla którego inspiracją była Modlitwa o Pokój, która pod przewodnictwem papieża Jana Pawła II odbyła się w 1986 r. w Asyżu" - zwrócił uwagę. "Było to wydarzenie wielowyznaniowe i wielokulturowe. Inspiracja tym ważnym wydarzeniem daje nam całkowite prawo do tego, żeby o tym pokoju jako ważnej wartości dla człowieka mówić mocniejszym głosem" – dodał Miron Zajfert.
W trakcie tegorocznego festiwalu warszawskiej publiczności zostanie zaprezentowanych pięć premierowych projektów. "Ten festiwal w ogóle charakteryzuje się tym, że w jego czasie prezentowane są w większości projekty premierowe, które powstają specjalnie dla festiwalu. Oczywiście nie zawsze się to w stu procentach udaje, ale to jest podstawa" – przypomniał dyrektor artystyczny festiwalu.
Festiwal rozpocznie się od podkreślenia wielowyznaniowości i wielokulturowości. W czwartek 20 października o godz. 19 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN wystąpi Pokrzywiński & Ensemble Labirhythm. "Ten koncert tajemniczo nazywa się +Obadiah+. Jego nazwa odnosi się jednak do odnalezionych kilkadziesiąt lat temu średniowiecznych manuskryptów XI-wiecznego mnicha Obiadaha Neofity, który po przejściu na judaizm zaczął pisać utwory w rycie muzyki żydowskiej, hebrajskiej" – wyjaśnił Zajfert. "Zainteresowanie judaizmem i szeroko pojętą kulturą żydowską jest jedną z odnóg zainteresowań twórców festiwalu" – dodał.
W niedzielę 23 października o godz. 19 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego odbędzie się kolejne wydarzenie festiwalowe. "Podczas koncertu słuchacze poznają dwa premierowe projekty, właściwie będzie to wieczór dwukoncertowy" – powiedział Miron Zajfert. Hashtag Ensemble przedstawi premierę projektu "Bezczas". W jego trakcie słuchacze usłyszą utwory trojga kompozytorów – gigantów muzyki współczesnej: "Cendres" Kaiji Saariaho, "Vox Balaenae" George’a Crumba i "Why Patterns?" Mortona Feldmana. "Wydaje mi się, że będzie to wydarzenie dużej miary" – zaznaczył dyrektor artystyczny festiwalu.
Następnie Atom String Quartet sięgnie po kwartety smyczkowe skomponowane przez wielkiego, choć nieco dzisiaj zapomnianego kompozytora Aleksandra Tansmana. Muzycy wykonają dwa kwartety, oznaczone numerami 3 i 5. "Oczywiście Atomy będą opowiadać tę muzykę swoim, +atomowym+ językiem. Usłyszymy ich specyficzne i nieoczywiste podejście"- zapewnił Miron Zajfert.
Dzień później, w poniedziałek 24 października o godz. 19, w Studiu S2 Polskiego Radia ponownie nastąpi zwrot w kierunku wielowyznaniowości i wielokulturowości. Hubert Zemler wraz zaproszonymi gośćmi - kurdyjskim śpiewakiem Maroufem Majidim, syryjskim perkusjonalistą i śpiewkem Adebem Chamounem oraz partnerami z formacji Magneto Bartkiem Tycińskim i Piotrem Domagalskim – przedstawi projekt "Modlitwy wirujące". Jak wyjaśnił Zajfert, "jest on inspirowany tradycją, muzyką, brzmieniami sufickiego odłamu islamu wirujących derwiszów".
Festiwal zakończy muzyczna opowieść "Ptaki smutku, ptaki chwały", którą będzie można usłyszeć we wtorek 25 października o godz. 20 w Ursynowskim Centrum Kultury "Alternatywy". "Ten projekt bezpośrednio nawiązuje do sytuacji wojny za naszą wschodnią granicą, jednak posługuje się językiem nieoczywistym" – wyjaśnił dyrektor artystyczny. Na koncert składają się tradycyjne ludowe pieśni ukraińskie z XVIII i XIX w., o tematyce wojennej oraz pieśni żałobne. Usłyszymy je w interpretacjach ukraińsko-polskiej kobiecej formacji śpiewaczej Dziczka. "Te pieśni cudownie wyśpiewane przez Dziczkę otoczone będą nieoczywistą i intrygującą muzyką duetu SzaZa, czyli formacji, która głównie porusza się w świecie muzyki improwizowanej. Będzie to zatem zderzenie głębokiej ukraińskiej tradycji z nowatorstwem brzmieniowym, dźwiękowym. Zapowiada się piękne widowisko" – powiedział Zajfert.
Wydarzeniem towarzyszącym festiwalowi będzie pokaz filmu "Matka apostołów" w reż. Zazy Buadze. Film zostanie zaprezentowany 22 października o godz. 16:45 w Kinotece w ramach współpracy z Ukraina! FF.
"W tych szczególnych czasach, agresji Rosji na Ukrainę, jeszcze mocniej towarzyszy nam przekonanie, że idea pokoju zaczyna się tam, gdzie prowadzony jest dialog między ludźmi, tradycjami" – zaznaczył Michał Senk, dyrektor Centrum Myśli Jana Pawła II. "Z pomocą w podjęciu tego wyzwania przychodzi wiara, często skomplikowana i nieoczywista" - dodał.
Pełen program festiwalu jest dostępny na stronie: muzykapokoju.pl.(PAP)
Autorka: Anna Kruszyńska
akr/ skp/