Polskie Radio Katowice – jedna z najstarszych i największych regionalnych rozgłośni w Polsce – w niedzielę będzie świętować 95-lecie istnienia. Chcemy być zawsze blisko naszych słuchaczy; w audycjach stawiamy na regionalizm i lokalność - deklaruje prezes i redaktor naczelny radia Piotr Ornowski.
Stacja Polskiego Radia w Katowicach zaczęła nadawać 4 grudnia 1927 roku, jako czwarta rozgłośnia w kraju. Jej sygnałem stały się dźwięki uderzenia młotkiem w kowadło - to właśnie one były pierwszymi, jakie znalazły się na antenie 95 lat temu. Potem nadano transmisję mszy z kościoła katedralnego.
"Wracamy do korzeni, 4 grudnia zaczynamy tak jak 95 lat temu" - poinformował prezes Radia Katowice, nawiązując do jubileuszowego programu w najbliższą niedzielę. O dziewiątej rano zabrzmią radiowe "młotki", a następnie rozpocznie się transmisja jubileuszowej mszy św. z katedry Chrystusa Króla w Katowicach. Oprawę muzyczną zapewni Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia. Na niedzielny wieczór zaplanowano galę jubileuszową w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Pierwszy budynek rozgłośni znajdował się na przedmieściach Katowic. Nowy modernistyczny gmach, w którym radio mieści się do dziś, został oddany do użytku w sierpniu 1937 roku. Zastosowano w nim m.in. nowatorskie jak na ówczesne czasy rozwiązanie polegające na odizolowaniu studia od konstrukcji budynku. Obecnie Radio Katowice należy do największych rozgłośni w kraju. Jej audycje przez całą dobę docierają do tysięcy słuchaczy.
"Nadajemy program od czwartej rano do drugiej w nocy. Dla naszych słuchaczy rozszczepiamy także program na programy lokalne: w Bielsku-Białej, Częstochowie i Aglomeracji. Dlatego tak naprawdę tworzymy nie 24, a 27 godzin programu na żywo" – wskazał Piotr Ornowski. Ocenił, że Radio Katowice przez 95 lat swojej historii "zawsze było, jest i będzie częścią tego regionu".
"W naszym programie łączymy historię z nowoczesnością. Mamy najnowocześniejszy w Polsce pion antenowy, studio nagrań ze sprzętem światowej klasy. Chcemy być zawsze blisko naszych słuchaczy. Dlatego w audycjach radiowych stawiamy na regionalizm i lokalność. Cieszymy się, że słuchacze do nas piszą, dzwonią" - dodał szef katowickiej rozgłośni.
W okresie wakacyjnym dziennikarze radia spotykali się ze słuchaczami podczas serii plenerowych audycji w różnych częściach regionu, w ramach akcji "95 kilometrów na 95 urodziny radia". "Podczas tych plenerowych programów przebiegliśmy nie 95, ale 3,5 tysiąca kilometrów. To pokazuje nasz bliski kontakt ze słuchaczami" - wskazał Ornowski. Rozgłośnia jest też aktywna w mediach społecznościowych.
"Jesteśmy jedną z najstarszych stacji radiowych w Europie, największą rozgłośnią regionalną w kraju, z najliczniejszym audytorium. Szczycimy się naszym dorobkiem, naszą ugruntowaną marką na rynku medialnym. Cenimy pracowitość pokoleń tworzących historię tego radia" - podsumował szef rozgłośni. Podkreślił, że siłą Radia Katowice jest zespół, tworzony m.in. przez dziennikarzy, techników, pracowników administracji.
Radio Katowice nie nadawało jedynie w okresie II wojny światowej. Powróciło na antenę 6 marca 1945 roku. Od tego momentu działa nieprzerwanie. Powstały w nim tak popularne programy jak "Śląska Fala", "Radiowa Czelodka" oraz konkursy: ortograficzny - Ogólnopolskie Dyktando i regionalny "Po naszymu, czyli po śląsku". Z rozgłośnią byli i są związani popularni dziennikarze.(PAP)
mab/ pat/