Zabytkowe tramwaje ze zbiorów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie będą kursować przez całą niedzielę w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej. Zaplanowano dwie trasy przebiegające przez centrum miasta.
Jak przekazał rzecznik MPK Marek Gancarczyk, linia tramwajowa nr 0 będzie jeździć po swojej tradycyjnej trasie: pętla „Dajwór” – ul. Na Zjeździe, ul. Limanowskiego, ul. Krakowska, ul. Stradomska, ul. św. Gertrudy, ul. Dominikańska, ul. Franciszkańska, ul. Straszewskiego, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – pętla „Cichy Kącik”. Powrót: pętla „Cichy Kącik” – al. 3 Maja, ul. Piłsudskiego, ul. Podwale, ul. Basztowa, ul. Westerplatte, ul. Starowiślna – pętla „Dajwór”. Linia kursuje w godz. ok. 11:30–18:30 co 90 minut.
W niedzielę zostanie dodatkowo uruchomiona linia tramwajowa nr 15 na trasie: pętla „Pleszów” – ul. Igołomska, ul. Ujastek Mogilski, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, al. Pokoju, al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, ul. Basztowa, ul. Dunajewskiego, ul. Podwale, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – pętla „Cichy Kącik”.Linia kursuje w godz. ok. 11:00–17:00 co 60 minut.
Do obsługi linii nr 0 został wyznaczony skład historycznych wagonów SN2 i PN2. Wagony SN2 zostały wyprodukowane w Sanoku, a do Krakowa trafiły w 1939 roku. Składały się z jednego przedziału pasażerskiego, w którym były drewniane siedzenia. Z kolei wagony PN2 wprowadzono do ruchu w 1938 roku. Najczęściej eksploatowane były jako wagon doczepny właśnie do tramwaju SN2.
„Nie jest to przypadek, bo dokładnie ten skład wagonów miał kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej już na początku lipca. Niestety z powodu awarii tramwaju SN2 nie było to możliwe. Aby sympatyków historycznych wagonów nie pozbawić przyjemności przejazdu tym pięknym wagonem, MPK zdecydowało o wysłaniu go na linię w tę niedzielę” - wskazał przedstawiciel przewoźnika.
Linię nr 15 łączącej Cichy Kącik z Pleszowem obsługiwać będą z kolei wagony T4 i B4 z Norymbergi, które są w kolekcji MPK oraz wagon 102N, produkowany przez chorzowski Konstal na przełomie lat 60 i 70. Wagony T4 i B4 zostały zakupione przez krakowskiego przewoźnika od Norymbergi jako używane pod koniec lat 80. Eksploatację wagonów T4 zakończono w 2002 roku, a B4 w 2008 roku.
Opłata za przejazd Krakowską Linią Muzealną jest zgodna z obowiązującą taryfą biletową w I strefie. Na linii 0 zachowują ważność bilety okresowe wykupione na wszystkie linie. Obsługę konduktorską w pojazdach zabytkowych zapewnia Krakowski Klub Modelarzy Kolejowych. Będą oni wręczać pasażerom specjalne pamiątkowe bilety.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ mok/