Rada ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, działająca w ramach Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP, zaznajomiła się w piątek z wynikami tegorocznej matury przeprowadzonej według nowej formuły. "Wydaje się, że wyniki są niezłe, obiecujące" – ocenia przewodniczący Rady prof. Andrzej Waśko.
"Dzisiaj, w czasie posiedzenia Rady, wysłuchaliśmy informacji pana dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na temat wyników tegorocznej matury. To jest bardzo ważna informacja z dwóch powodów. Po pierwsze: mamy pierwszy rocznik, który zdawał w 2023 r. maturę według nowej podstawy programowej - pierwszy rocznik, który skończył 4-letnie liceum, a więc pierwszy rocznik pokazujący, jak się udała reforma. Po drugie: mamy maturę młodzieży, która doświadczyła w czasie swojego okresu szkolnego trudności związanych z pandemią" - powiedział dziennikarzom Rady ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania prof. Andrzej Waśko, po posiedzeniu Rady.
"Wyniki matury, ogólny poziom zdawalności, odpowiedzą nam na dwa pytania: w jaki sposób szkoła zniosła covid, i w jaki sposób funkcjonuje nowa podstawa programowa" - wskazał. "Mówiąc najkrócej: wydaje się, że te wyniki są niezłe, obiecujące. Zdawalność, mimo nauczania zdalnego w czasie covidu, jest nie niższa, niż w poprzednich okresach, w poprzednich latach, przy innych formułach matury, a nawet lekko wyższa" - poinformował.
"Pan dyrektor przedstawił nam cały szereg różnego rodzaju zestawień statystycznych, porównań ilościowych i jakościowych, no i możemy być spokojni o to, że system funkcjonuje mimo tych trudności. Nie wszystko jest jeszcze takie, jak byśmy chcieli, ale spodziewamy się, że w następnych latach, kiedy już miną skutki pandemii, poziom zdawalności, poziom wyników uzyskiwanych przez młodzież na maturze będzie się podnosił" - wskazał prof. Waśko. "To były umiarkowanie optymistyczne informacje, na które całe środowisko edukacyjne oczekuje, dlatego, że kiedy reformę wprowadzano, zadawano pytanie: jak to będzie wyglądało na końcu tego okresu dydaktycznego" - dodał.
"Miałem przyjemność przedstawić Radzie wyniki egzaminu maturalnego z 2023 r., to były przede wszystkim informacje dotyczące matury przeprowadzanej dla 4-letniego liceum, czyli matury w nowej formule. Miałem ogromną przyjemność pokazać, jakiego rodzaju informacje system egzaminów zewnętrznych przekazuje zdającym, ale nie tylko zdającym, tylko wszystkim interesariuszom w systemie edukacji, dotyczące wyników egzaminacyjnych" - powiedział dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.
"Pokazałem, jakiego rodzaju informacje o wynikach dostaje sam zdający, jakie informacje otrzymuje dyrektor szkoły, nauczyciele, włodarze powiatu, włodarze województwa, okręgowe komisje egzaminacyjne, czy wreszcie na poziomie państwa - jakiego rodzaju informacje od CKE otrzymuje minister edukacji i nauki" - wyjaśnił. Przypomniał, że CKE ma obowiązek składać co roku ministrowi sprawozdanie z przeprowadzonych egzaminów. "To jest istotna informacja o tyle, że pokazuje pełną transparentność systemu egzaminów zewnętrznych. Nam zależy na tym, by nie było jakiegoś oczekiwania, że pewne informacje są informacjami, które są tajne, są tylko i wyłącznie dla ograniczonej liczby osób. Zależy nam na tym, by do wyników egzaminacyjnych miała dostęp jak najszersza grupa osób zainteresowanych" - dodał.
"Miałem przyjemność przekazać - jak powiedział pan profesor - wyniki statystyczne, ale też informacje dotyczące komentarza jakościowego na temat samej matury ogólnie, jak i poszczególnych przedmiotów. Tam też przekazaliśmy informację o tym, co już widzimy, że jest dobrze, jest pozytywne, ale też o problemach, które zauważyliśmy, jeśli chodzi o pewne umiejętności, czy wiadomości, z którymi maturzyści jeszcze mieli problemy" - podał Smolik. "Wszystkie te informacje, bardzo szczegółowe, w jeszcze szerszym zakresie, niż jestem tu w stanie powiedzieć, można znaleźć w sprawozdaniu o wynikach egzaminy maturalnego, które jest dostępne na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych" - wskazał.
Prof. Waśko pytany, jakie po spotkaniu Rada ma rekomendacje dla systemu edukacji, powiedział: "Przykładowo: dyskutowaliśmy o problemie tego, jak wygląda podstawa programowa i czy nie jest ona zbyt ambitna. Mówią liczne grupy wypowiadających się na ten temat ludzi, że trzeba odchudzić podstawę programową. To jest rzeczywiście pytanie dotyczące niektórych przedmiotów, zwłaszcza przedmiotów ścisłych. Biologia jest bardzo ambitna. Trzeba zrozumieć, że na podstawie matury z biologii następuje rekrutacja do szkół medycznych".
"Doszliśmy do wniosku, w czasie dyskusji, że kwestia nie jest tylko w podstawie programowej, jakichś korektach podstawy programowej, ale także w sposobie odczytania tej podstawy przez nauczycieli. Rzeczą, która byłaby rekomendacją Rady na przyszłość, jest położenie większego nacisku na kształcenie nauczycieli w zakresie dydaktyki przedmiotowej, nie tylko przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, ale także przygotowania nauczycieli niektórych przedmiotów - zwłaszcza, jeśli chodzi o przedmioty ścisłe, bardzo trudne dla młodzieży - jak uczyć danego przedmiotu" - powiedział. "To wydaje się postulat dla systemu edukacji na najbliższą przyszłość" - wskazał.
W tym roku egzaminy dojrzałości przeprowadzono w dwóch formułach. W nowej (Formuła 2023) maturę zdawali tegoroczni absolwenci liceów - to pierwszy rocznik, który uczył się według nowej podstawy programowej i skończył 4-letnie liceum ogólnokształcące. Absolwenci techników, szkół artystycznych i szkół branżowych II stopnia zdawali maturę jeszcze w starej formule (Formuła 2015); absolwenci tych typów szkół maturę w nowej formule po raz pierwszy będą zdawać wiosną 2024 r.
Podobnie, jak w ubiegłym roku i dwa lata temu, także w tym roku, ze względu na pandemię COVID-19 i długi okres nauki zdalnej, egzamin maturalny był przeprowadzony na podstawie wymagań egzaminacyjnych, a nie, jak w ubiegłych latach, na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej. Wymagania egzaminacyjne stanowią zawężony katalog wymagań określonych w podstawie programowej. Podstawa programowa kształcenia ogólnego to rozporządzenie ministra edukacji i nauki, w którym zapisane jest, co uczeń powinien umieć z każdego przedmiotu na zakończenie danego etapu edukacyjnego.
Jak informowała na początku września CKE - podając łączne wyniki matur, uwzględniające sesję główną majową, dodatkową czerwcową i poprawkową - świadectwo dojrzałości uzyskało 89,3 proc. tegorocznych absolwentów szkół średnich. Spośród tegorocznych absolwentów liceów ogólnokształcących maturę zdało 94,6 proc. przystępujących do egzaminów, a spośród tegorocznych absolwentów techników, szkół artystyczny i absolwentów branżowych szkół II stopnia - 81,5 proc.
Narodowa Rada Rozwoju stanowi forum debaty o charakterze konsultacyjno–doradczym przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej. Zadaniem Narodowej Rady jest tworzenie płaszczyzny dla debaty programowej na temat rozwoju Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach NRR działa osiem rad: Rada ds. Bezpieczeństwa i Obronności, Rada ds. Ochrony Zdrowia, Rada ds. Rolnictwa i Obszarów Wiejskich, Rada ds. Samorządu Terytorialnego, Rada ds. Społecznych, Rada ds. Środowiska, Energii i Zasobów Naturalnych, Rada ds. Młodzieży, Rada ds. Rodziny, Edukacji i Wychowania, Rada do spraw Szkolnictwa Wyższego, Nauki i Innowacji. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mir/