W najbliższą sobotę w Operze Śląskiej w Bytomiu odbędzie się premiera spektaklu baletowego "Makbet" według Williama Szekspira, z muzyką Giuseppe Verdiego. To pierwsza premiera baletowa po zakończonym w ubiegłym roku remoncie gmachu placówki. Reżyserką i autorką choreografii jest Monika Myśliwiec.
"+Makbet+ to polska prapremiera baletowa zrealizowana z rozmachem, która zaskakuje niezapomnianymi efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Najnowszy spektakl baletowy bytomskiego teatru interpretuje siedemnastowieczną tragedię przez pryzmat tego, co we współczesnej twórczości teatralnej jest najbardziej aktualne i pociągające. Widowisko zachwyci miłośników baletu złożonymi choreograficznie scenami zespołowym, duetami i solowymi popisami tancerzy" - zapowiada Anna Włodarczyk z Działu Marketingu Opery Śląskiej.
"Opowiedziana tańcem historia jest uniwersalną opowieścią o potędze namiętności związanej z pragnieniem władzy. Szekspirowski dramat odwołuje się do archetypów, nawiązuje do fatum kierującego ludzkim losem, stawia głównego bohatera wobec tragicznych dylematów i konsekwencji dokonanych wyborów. Dramaturgia tego widowiska koncentruje się na parze głównych bohaterów, którzy – pozostając wspólnikami w zbrodni – zupełnie odmiennie mierzą się z jej konsekwencjami" - opisują przedstawiciele bytomskiej sceny.
Na warstwę muzyczną spektaklu składają się utwory Giuseppe Verdiego, w opracowaniu kierownika muzycznego Opery Śląskiej Tomasza Tokarczyka. Autorką kostiumów jest Joanna Jaśko-Sroka, która wcześniej brała udział w realizacji kilkudziesięciu przedstawień, wystawianych na deskach teatrów dramatycznych i lalkowych. W spektaklu wystąpi Zespół Baletowy, uczniowie Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu oraz Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka.
"Makbet" to pierwsza premiera spektaklu baletowego w Operze Śląskiej, otwartej ponownie w listopadzie ubiegłego roku po trwającej kilkanaście miesięcy modernizacji. Kosztem ponad 60 mln zł powstała m.in. scena obrotowa i zapadnia, ruchomy, zamykany mechanicznie orkiestron. Zakres prac obejmował też foyer i widownię. Dzięki remontowi poprawiły się też warunki pracy artystów i obsługi Opery. Wybudowano m.in. salę do prób chóru.(PAP)
autor: Krzysztof Konopka
kon/ mark/