Biuro Nowych Technologii IPN rozpoczęło w poniedziałek w Gdańsku pilotażowy program „Mobilne skrzynie z immersyjną edukacją historyczną”. Historycy wyposażyli 10 wojskowych skrzyń w komputery gamingowe i gogle do wirtualnej rzeczywistości. Ma to pomóc uczniom w poznaniu i zrozumieniu historii.
„Jestem zaszczycony, że w Gdańsku inaugurujemy projekt Biuro Nowych Technologii IPN. Projekt, który oferuje młodzieży pięć odrębnych propozycji, które są bardzo ściśle związane z wydarzeniami nowej historii Polski” – powiedział w poniedziałek, w siedzibie gdańskiego oddziału IPN jego dyrektor dr Marek Szymaniak. Zaznaczył, że IPN musi i chce wychodzić naprzeciw oczekiwaniom młodzieży, jeżeli chodzi o współczesny język komunikowania się w obszarze edukacyjnym.
IPN przygotowało 10 skrzyń, stylizowanych na wojskowe, wyposażonych w komputer gamingowy, ekran, gogle do wirtualnej rzeczywistości (VR) Meta Oculus Quest II oraz akcesoria niezbędne do ich obsługi. Sprzęt umożliwia zapoznanie się z wgranymi do niego immersyjnymi projektami edukacyjnymi stworzonymi przez Biuro Nowych Technologii IPN.
Jak podała dyrektor Biura Nowych Technologii IPN Magdalena Hajduk, badania przeprowadzone przez Instytut, które zakończyły się raportem „Nowe ścieżki edukacji historycznej", pokazały, że potrzebą edukatorów jest kompletny zestaw, aby przeprowadzać immersyjne projekty. „Z jednej strony to dostępny projekt i scenariusz lekcji (…) z drugiej zaś strony - technologie. W tych skrzyniach dostępny jest komputer z bardzo dobrą kartą graficzną i z najlepszymi podzespołami do tego typu projektów, oraz okulary VR, które zapewniają wielozmysłowość” – tłumaczyła.
Skrzynie wyposażone w sprzęt będą wykorzystywane przez edukatorów z IPN do przeprowadzenia lekcji. Uczniowie będą mogli zapoznać się z pięcioma projektami: „Grą Szyfrów”, „Lotnicy”, „Warsaw Rising – miasto bohaterów”, „Świadectwo pomocy” oraz Szybowcowa '87.
Akcja „Gry Szyfrów” nawiązuje do wojny polsko-bolszewickiej, gracze mają szansę z bliska przyjrzeć się działaniom m.in. Jana Kowalewskiego. Projekt „Lotnicy” przybliża losy polskich lotników z czasów II wojny światowej. Gracze mają okazję poznać sylwetki Jana Zumbacha, Jadwigi Piłsudskiej, Anny Leski i innych. Projekt dostępny jest na PC i VR.
W grze komputerowej „Warsaw Rising” uczestnicy wcielają się w rolę dowódcy oddziału biorącego udział w Powstaniu Warszawskim. Z kolei w projekcie „Szybowcowa '87” użytkownik przenosi się do tajnej drukarni Solidarności Walczącej umieszczonej w jednym z wrocławskich mieszkań i ma szansę zapoznać się z działalnością konspiracyjną.
„Świadectwo pomocy” to immersyjna etiuda filmowa przygotowana w technologii wirtualnej rzeczywistości przedstawiająca losy błogosławionej rodziny Ulmów z Markowej brutalnie zamordowanej przez Niemców za ukrywanie Żydów.
Do projektów zostały przygotowane również scenariusze lekcji dla nauczycieli, które można wykorzystać podczas zajęć. Mobilne skrzynie z immersyjną historią będą dostępne dla uczniów z woj. pomorskiego, którzy ukończyli 13. rok życia od 4 do 15 marca w siedzibie IPN w Gdańsku przy al. Grunwaldzkiej 216. Wymagane są zapisy, których można dokonać za pośrednictwem strony internetowej IPN.(PAP)
autor: Piotr Mirowicz
pm/ pat/