Po przywróceniu przez ministerstwo edukacji trzech godzin języka niemieckiego jako ojczystego w szkołach, mniejszość niemiecka zakończyła zawieszenie udziału w pracach Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych (KWRMNiE).
Ograniczenie z trzech do jednej lekcji w tygodniu języka niemieckiego jako ojczystego wprowadzono rozporządzeniem MEN 4 lutego 2022 roku. Po zmianie władzy, 2 lutego 2024 roku minister Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie o przywróceniu wcześniejszej liczby godzin tego przedmiotu.
Jak przekazało PAP biuro Związku Niemieckich Stowarzyszeń Społeczno-Kulturalnych w Polsce, przedstawiciele mniejszości niemieckiej zakończyli zawieszenie udziału w pracach KWRMNiE, uznając działania obecnego ministra za - jak to określono - zakończenie trwającej dwa lata dyskryminacji dzieci mniejszości niemieckiej.
W adresowanym do premiera Donalda Tuska piśmie, reprezentujący mniejszość niemiecką Rafał Bartek i Bernard Gaida wyrazili nadzieję, że „rozwiązania prawne wprowadzające dyskryminację określonej grupy osób ze względu na narodowość i różnicujące społeczności mniejszościowe między sobą, już nigdy nie wrócą do praktyk stosowanych w demokratycznym państwie prawa".
Zdaniem autorów pisma, "zakończenie dyskryminacji może być dobrym początkiem pozytywnych zmian w zakresie polityki mniejszościowej w Polsce, której od lat poświęca się zbyt mało uwagi, co wybrzmiewa regularnie w kolejnych krytycznych raportach Rady Europy dotyczących tej tematyki".
Reprezentanci mniejszości zaproponowali premierowi, by ten wziął udział w spotkaniu z dziećmi uczącymi się niemieckiego jako ojczystego. "To z pewnością byłby piękny gest kończący tą wyjątkową w historii Polski sytuację, która nigdy nie powinna mieć miejsca" - podkreślili autorzy listu. (PAP)
Autor: Marek Szczepanik
masz/ mir/