W sobotę po raz pierwszy na trasę w centrum Poznania wyjedzie zabytkowy tramwaj Typu K, wypożyczony od Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. W ramach wymiany poznański przewoźnik przekazał partnerowi wagon 102Na, nazywany "Księżniczką".
Cytowany w komunikacie prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni zaznaczył, że wymiana zabytkowych tramwajów to efekt podjętej dwa lata temu współpracy między poznańskim i krakowskim przewoźnikiem.
"Spółki zdecydowały wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami. W ubiegłym roku po Krakowie kursował poznański, +sanocki+ wagon ND o numerze taborowym 436, natomiast do Poznania przyjechał skład unikalnych wagonów KSW. W tym roku do Krakowa pojechał wagon 102Na, czyli +Księżniczka+, a my będziemy mogli wozić pasażerów wagonem Typu K" - opisał Dostatni.
W sobotę tramwaj Typu K będzie kursował co 30 minut od godz. 12.30 do 17.30. Trasa linii H, którą obsługuje wagon rozpoczyna się od przystanku na ul. Ratajczaka przy Bibliotece Uniwersyteckiej i prowadząc m.in. przez ul. Gwarną, Św. Marcin, Roosevelta i most Teatralny okrąża ścisłe centrum miasta kończąc swój bieg na ul. 27 Grudnia. Po drodze zabytkowy skład nie będzie się zatrzymywał na przystankach pośrednich.
Jak podano w komunikacie MPK Poznań, w 1938 r. na potrzeby przewoźnika ze stolicy zamówiono 60 wagonów, które według nomenklatury tramwajów warszawskich otrzymały oznaczenie „K”. "Duże, niemal dwunastometrowe wagony wyposażono w równie duże, podwójne drzwi ułatwiające wymianę pasażerów. Wnętrze odpowiadało ówcześnie obowiązującym trendom estetycznym – zrezygnowano z mosiądzu i zastosowano materiały pokryte chromem lub aluminium. Białe elementy na tle ciemno-czerwonego wnętrza i tapetowanych w podobnym kolorze ścian rozświetlały wnętrze. Zgodnie z obowiązującymi rozwiązaniami wszystkie okna przedziału pasażerskiego wyposażono w żaluzje na wypadek zaciemnienia w przypadku wybuchu wojny" - opisano.
Przed wybuchem II wojny światowej żaden wagon nie został dostarczony do zamawiającego. Ostatecznie przygotowane do wysyłki pojazdy i wagony będące w trakcie budowy, skierowano do Berlina. Z powodu braku materiałów, wagony Typu K produkowano do wiosny 1941 r.
Po zakończeniu wojny rewindykowano 51 ocalałych tramwajów tego typu. W ruchu liniowym były wykorzystywane do lat 1970-tych. Później część z nich przebudowano na pojazdy techniczne.
Wagon K nr 437 został wyprodukowany w 1941 roku, a w ruchu pasażerskim był wykorzystywany do 1969 r. Przez następne trzy dekady pojazd służył jako pług. We wrześniu 2017 r. tramwaj kupiło krakowskie MPK.
MPK Poznań wypożyczyło krakowskiemu partnerowi wagon 102Na „Księżniczka”. W latach 1970-1973 miasto otrzymało 65 takich pojazdów, które obsługiwały trasy w stolicy Wielkopolski do 2013. Wyprodukowany w 1972 r. w chorzowskim Konstalu tramwaj od 2013 r. jest wagonem historycznym.(PAP)
autor: Szymon Kiepel
szk/ js/