
3 października 2005 roku na tory wyjechał pierwszy pociąg stołecznej Szybkiej Kolei Miejskiej. Woził pasażerów na trasie Warszawa Zachodnia - Warszawa Falenica. Pociągi SKM-ki jeżdżą na pięciu liniach i dojeżdżają do Piaseczna, Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka Miłosny, Legionowa, Radzymina i Zegrza Południowego.
– Jak patrzymy na mapę, gdzie SKM sięga, to widać, jaka jest istotna rola integrująca obszar Warszawy właśnie takiego transportu, jakim jest SKM. Mamy ograniczenie, bo jesteśmy uzależnieni od inwestycji liniowych PKP PLK, ale bardzo mocno zgłaszamy zapotrzebowanie, żeby zostawić taką przepustowość, która pozwoli wykorzystać ją do transportu miejskiego – powiedziała w piątek podczas przejazdu z dziennikarzami prezes SKM Maria Wasiak.
Podkreśliła, że największe ryzyko byłoby, gdyby zmniejszyła się przepustowość dostępna dla transportu miejskiego, gdyby przegrał on z innymi funkcjonalnościami kolei. – Wydaje się, że warto o to walczyć – dodała.
– SKM odniosła sukces. Jest świetnym przykładem, że można oddać samorządom wykorzystanie kolei do lokalnego użytku. I świetnie to widać – oceniła funkcjonowanie miejskiego przewoźnika.
Pociągi SKM-ki kursują na pięciu liniach i dojeżdżają do Piaseczna, Pruszkowa, Otwocka, Sulejówka Miłosny, Legionowa, Radzymina i Zegrza Południowego.
Ich trasy pokrywają się z innym przewoźnikiem regionalnym – Kolejami Mazowieckimi. Jednak, jak podkreśla prezes SKM, jest to system zintegrowany. Pasażerowie z wykupionym biletem komunikacji miejskiej (powyżej dobowego) mogą podróżować pociągami KM na podstawie oferty „Wspólny bilet”.
– Główną funkcją KM jest transport regionalny, a nie miejski. Na razie działa to całkiem przyzwoicie, troszeczkę jest problem ze zintegrowaniem biletów komunikacji miejskiej z KM. W niektórych miejscach jest to dla pasażerów utrudnienie, ale wydaje się, że co można było zrobić, to zrobiono. Zobaczymy, jak sprawdzi się nowy system biletowy, który miasto będzie wprowadzało – wyjaśniła prezes SKM.
Przewoźnik szacuje, że w tym roku SKM przewiezie około 21 mln pasażerów. Najbardziej obciążona jest linia S1.
Pierwszy pociąg warszawskiej SKM, który wyjechał na tory, był wypożyczony z Gdyni, oklejony folią w kolorystyce miejskiego przewoźnika. Nowy pociąg, kupiony specjalnie dla SKM, w ostatniej chwili nie został dopuszczony do ruchu. Regularne kursy rozpoczął dwa dni później – 5 października.
Początkowo pociągami SKM na linii S1, na trasie Warszawa Zachodnia – Warszawa Falenica, można było podróżować bezpłatnie. W grudniu 2005 roku w pociągach zaczęła obowiązywać taryfa ZTM.
Z powodu złego skonstruowania rozkładu oraz konkurencji na tej trasie świadczonej przez prywatnych przewoźników autobusowych linia nie cieszyła się popularnością.
Ostatnim dniem kursowania pociągów na linii S1 na trasie Warszawa Zachodnia – Warszawa Falenica był 30 czerwca 2006 roku. Od 1 lipca linia S1 została zastąpiona S2 obsługującą trasę Pruszków – Warszawa Rembertów. Z czasem trasę wydłużono do Sulejówka Miłosny.
W czerwcu 2010 roku powrócono do obsługi linii otwockiej. Uruchomiona została tymczasowa linia S10, która kursowała na trasie Warszawa Wschodnia – Warszawa Falenica.
Tym razem to połączenie kolejowe cieszyło się dużą popularnością i we wrześniu 2010 roku przywrócono jego oznakowanie – S1. Od grudnia 2010 roku wydłużono trasę do Otwocka i Pruszkowa.
W 2025 roku SKM ma 47 pociągów i obsługuje 60 przystanków kolejowych. (PAP)
Wideo dostępne na https://wideo.pap.pl/pap-media,101/20-lat-skm-w-warszawie,85573 oraz https://wideo.pap.pl/pap-media,101/20-lat-skm-w-warszawie,85574 w wersji surowej do edycji.
mas/ mark/ mhr/