Rząd ma we wtorek zająć się m.in senackim projektem ws. problemów własnościowych w Warszawie wynikających z tzw. dekretu Bieruta. Omówi też propozycję, która wskazuje marszałków województw, jako odpowiedzialnych za sprowadzanie turystów do kraju w przypadku upadku biura podróży.
Celem senackiego projektu nowelizacji m.in. ustawy o gospodarce nieruchomościami - wobec którego rząd ma we wtorek przyjąć stanowisko - jest rozwiązanie problemów własnościowych wynikających z tzw. dekretu Bieruta poprzez m.in. prawo pierwokupu nieruchomości dla miasta Warszawy lub Skarbu Państwa.
Z przygotowanej przez resort skarbu propozycji stanowiska Rady Ministrów wobec projektu, wynika, że rząd "co do zasady" pozytywnie go ocenia. Zaleca się jednak, by w trakcie dalszych prac parlamentarnych koniecznie określono skutki finansowe projektowanej ustawy.
U podstaw senackiej propozycji leży m.in. zamiar rozwiązania kwestii "handlu roszczeniami" do nieruchomości odebranych prywatnym właścicielom na mocy tzw dekretu Bieruta. Senat zaproponował nakaz zawierania umów zakupu roszczeń w formie aktu notarialnego. Ponadto - ponieważ wykup takich roszczeń jest często prowadzony w sposób spekulacyjny przez zorganizowane grupy lub firmy, które odkupują je od osób starszych za niewielką cześć wartości - Senat chce, by miasto miało prawo pierwokupu nieruchomości. Zdaniem Senatu propozycja, by miasto w ciągu 30 dni od sprzedaży mogło odkupić nieruchomość od nabywcy roszczenia po cenie, jaką on zapłacił - ukróciłaby spekulacyjny obrót roszczeniami. Rozwiązanie to nie dotyczyłoby sprzedaży roszczeń na rzecz osób bliskich właścicielowi, niezależnie od zapłaconej ceny.
Ministrowie zajmą się także projektem ustawy o usługach turystycznych, który wskazuje marszałków województw jako władze odpowiedzialne za sprowadzanie turystów do kraju w przypadku niewypłacalności biura podróży.
Spór o to, kto ma organizować powrót do kraju klientów upadłych biur podróży, rozgorzał w 2012 r., kiedy zbankrutowało aż 10 biur: pięć z Mazowsza, trzy ze Śląska i dwa z Wielkopolski. Okazało się wtedy, że brakuje pieniędzy na sprowadzenie Polaków do kraju, ponieważ gwarancje biur podróży na ten cel są za małe. Marszałkowie tych trzech województw założyli brakujące kwoty z budżetów swoich regionów i zwrócili się do wojewodów, jako organu administracji rządowej, o zwrot kosztów. We wszystkich trzech przypadkach uzyskali odpowiedź odmowną. Powodem był brak podstawy prawnej. Sprawy trafiły do sądów.
Projektowana nowela nie porusza kwestii zbyt małych gwarancji ubezpieczeniowych biur, ale doprecyzowuje w sposób bezpośredni, kto będzie odpowiadał za sprowadzenie turystów upadłych biur podróży - ma to być marszałek województwa lub wskazana przez niego jednostka.
Rząd zajmie się także projektem nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, który zakłada m.in., że jeden przedsiębiorca nie będzie mógł jednocześnie zarządzać infrastrukturą kolejową i wykonywać przewozów kolejowych.
Projekt przewiduje zakaz przekazywania środków publicznych pomiędzy przedsiębiorcami kolejowymi powiązanymi kapitałowo (tzw. zakaz subsydiowania skrośnego - PAP). Dotyczy on m.in. przedsiębiorcy, który łączy funkcję zarządcy i przewoźnika kolejowego, wykonując działalność na wyodrębnionej linii kolejowej o zasięgu miejskim, podmiejskim lub regionalnym a przedsiębiorcą lub podmiotem wykonującym lub integrującym usługi transportu kolejowego inne niż przewozy miejskie, podmiejskie lub regionalne; pomiędzy przewoźnikiem kolejowym a zarządcą infrastruktury. Zakaz dotyczy także przewoźników kolejowych w ramach ich działalności w zakresie środków publicznych przekazanych na przewozy pasażerskie i towarowe.
Projekt ma na celu dostosowanie polskiego prawa do regulacji Unii Europejskiej w zakresie niezbędnym do usunięcia naruszenia wskazanego w postępowaniu wszczętym w 2012 r. prowadzonym przeciwko Polsce przez Komisję Europejską (KE). Nowelizację przygotowało Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ministrowie rozpatrzą projekt uchwały w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2015-2018, a także zajmą się też zajmą się aktualizacją Krajowego Programu Reform na rzecz realizacji strategii Europa 2020. (PAP)
mzk/mok/