Mszą świętą w rycie gregoriańskim w Bazylice MB Bolesnej w Jarosławiu (Podkarpackie) zakończył się w niedzielę przed południem XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej "Pieśń naszych korzeni".
Części stałe mszy, śpiewy liturgiczne wykonano po łacinie, natomiast czytania i ewangelię - w języku polskim. Chórzystami byli uczestnicy festiwalowych warsztatów, którzy wcześniej przez cały festiwalowy tydzień uczyli się śpiewu. Swoje umiejętności prezentowali także podczas codziennych jutrzni, nieszporów i mszy gregoriańskich.
Części stałe mszy, śpiewy liturgiczne wykonano po łacinie, natomiast czytania i ewangelię - w języku polskim. Chórzystami byli uczestnicy festiwalowych warsztatów, którzy wcześniej przez cały festiwalowy tydzień uczyli się śpiewu. Swoje umiejętności prezentowali także podczas codziennych jutrzni, nieszporów i mszy gregoriańskich.
Uczestnicy warsztatów chóru festiwalowego, które prowadził kantor i kierownik chóru Ormiańskiej Katedry we Lwowie Andrij Szkrabiuk, znawca muzyczno-liturgicznych tradycji i form Kościołów Wschodu, w sobotnie popołudnie wspólnie odprawili też mszę w cerkwi greckokatolickiej. W jej trakcie wykonali liturgię św. Jana Chryzostoma, która jest jedną z podstawowych, codziennych części eucharystii Kościoła wschodniego obrządku. Wykonanie tej liturgii ćwiczyli od początku trwania festiwalu podczas warsztatów.
XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni” rozpoczął się w minioną niedzielę wieczorem. Tematem tegorocznej edycji imprezy była msza jako podstawowa forma muzyczna, która była i nadal jest „zmieniającym się poprzez wieki, kraje i środowiska wehikułem treści podstawowych dla ludzkiej egzystencji”.
W czasie festiwalu odbyło się 8 koncertów, w tym jeden nocny. Odbywały się one w świątyniach Jarosławia. Przed festiwalową publicznością wystąpili artyści z Polski, Belgii, Włoch, Francji, Węgier, Słowacji i Czech.
XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej „Pieśń naszych korzeni” rozpoczął się w minioną niedzielę wieczorem. Tematem tegorocznej edycji imprezy była msza jako podstawowa forma muzyczna, która była i nadal jest „zmieniającym się poprzez wieki, kraje i środowiska wehikułem treści podstawowych dla ludzkiej egzystencji”. W czasie festiwalu odbyło się 8 koncertów, w tym jeden nocny. Odbywały się one w świątyniach Jarosławia. Przed festiwalową publicznością wystąpili artyści z Polski, Belgii, Włoch, Francji, Węgier, Słowacji i Czech.
W ich wykonaniu publiczność wysłuchała m.in. opracowań części mszalnych najwybitniejszych kompozytorów schyłku europejskiego średniowiecza, mszy bożonarodzeniowej morawskiego kompozytora i franciszkanina Gregoriusa Zrunka z udziałem barokowych i ludowych instrumentów, czy - na finał festiwalu - mszy wielkanocnej z rękopisów zawierających starożytny, przedgregoriański wariant chorałowego śpiewu, praktykowany w rzymskich bazylikach pontyfikalnych w wiekach VII-XIII. Ten ostatni festiwalowy koncert w sobotni wieczór wykonał wybitny francuski muzyk i śpiewak, badacz muzyki dawnej Marcel Peres wraz polskimi kantorami.
W czasie festiwalu, oprócz warsztatów chóru z udziałem profesjonalnych kantorów i publiczności, odbywały się też warsztaty chorału gregoriańskiego, seminaria z udziałem artystów biorących udział w festiwalu oraz tańce przy muzyce tradycyjnej w Klubie Festiwalowym. W tym roku wystąpili w nim: Kapela Brodów (Polska), Na Taku (Białoruś), Kobzos (Węgry).
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w sierpniu. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków. Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie „Muzyka Dawna”, które powstało w Jarosławiu w 1995 roku. Tworzą je przede wszystkim uczniowie szkół średnich i studenci. Obok innych działań Stowarzyszenie koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.
Agnieszka Pipała (PAP)
api/ je/