Seria spinaczy, pocztówek i gadżetów z motywem znikającego obrazu to zwycięskie projekty wyłonione w konkursie "Pamiętać o dziełach utraconych". Przedmioty będą wykorzystywane do promowania wiedzy o utraconych przez Polskę w czasie II wojny światowej dziełach sztuki.
Wyniki konkursu ogłoszono w środę w Warszawie.
Jury, pod przewodnictwem dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza Pawła Potoroczyna, rozpatrywało 43 projekty konkursowe.
Nagrodę w wysokości 25 tys. zł otrzymali Agata Matlak-Lutyk i Jan Lutyk za projekt spinaczy, które mogą być używane także jako zakładki do książek i dokumentów. Każdy spinacz ozdobiony będzie uproszczonym graficznie wzorem przeniesionym z jednego z zaginionych obrazów, który podczas używania gadżetu będzie eksponowany lub zasłonięty. Poprzez znikanie i pojawianie się wizerunku zaginionego dzieła sztuki twórcy projektu zrealizowali postulat, aby gadżet wiązał się z zagadnieniami poszukiwania utraconych przez Polskę dóbr kultury. Spinacze wykonane zostaną ze szlachetnych materiałów i wykorzystywane będą jako gadżety ekskluzywne, przeznaczone do rozdawania VIP-om - dyplomatom, ekspertom, kolekcjonerom.
20 tys. zł otrzymali twórcy nagrodzonej linii gadżetów popularnych, przeznaczonych do szerokiej dystrybucji - studio Zupagrafika oraz Maciej Frąckowiak. Są to m.in. zestawy pocztówek i zdrapek, na których - po ściągnięciu zabezpieczającej folii, pokazują się wizerunki zaginionych dóbr kultury. Popularna linia gadżetów rozdawana będzie podczas targów i prezentacji polskiej sztuki.
Nie zdecydowano jeszcze, które z zaginionych dzieł zostaną uwiecznione na gadżetach. Zostaną one wybrane z bazy danych dzieł utraconych prowadzonej przez MKiDN. Wśród 63 tys. pozycji w tej bazie są obrazy m.in. Rubensa, Rafaela, Rembrandta, a także polskich artystów - Gierymskiego, Matejki, Malczewskiego, Wyspiańskiego.
Konkurs "Pamiętać o dziełach utraconych" został przeprowadzony przez Instytut Adama Mickiewicza na zlecenie resortu kultury.(PAP)
aszw/ agz/