Kilkadziesiąt tysięcy pozytywów zdjęć wykonany przez jednego z najbardziej cenionych polskich fotografów sceny jazzowej, Marka Karewicza, trafi do zbiorów Biblioteki Narodowej. W piątek podpisano umowę w tej sprawie.
"Zbiory Biblioteki Narodowej wzbogaci kolekcja kilkudziesięciu tysięcy pozytywów fotografii wykonanych przez Marka Karewicza w ciągu ostatniego półwiecza. Wyjątkowo ważne i cenne są te, prezentujące zdjęcia koncertów i wystąpień wybitnych artystów polskich oraz zagranicznych, w tym m.in. Milesa Davisa, Jana Ptaszyna Wróblewskiego, Jarosława Śmietany, Krzysztofa Komedy. W kolekcji znajduje się także wiele ujęć z kolejnych edycji Jazz Jamboree, które Karewicz uwieczniał swym obiektywem" - zapowiada Biblioteka Narodowa.
"On wie jak to jest. Sam grał na trąbce, basie. Wie gdzie i kiedy kończy się temat, zaczyna improwizacja. Wie, kiedy nacisnąć spust migawki. Złapać ten jeden, niepowtarzalny moment. Zna klimat tej muzyki. To właśnie jest jego atut. To, że był czynnym muzykiem, grał jazz, daje mu przewagę nad innymi. To właśnie widać w jego zdjęciach, 1500 okładkach płytowych, których był autorem. Dwa miliony negatywów to kolosalny dorobek artysty" – pisał o Marku Karewiczu na łamach "Jazz Forum” Andrzej Dąbrowski.
Marek Andrzej Karewicz, urodzony 28 stycznia 1938 r. w Warszawie, jako młody chłopak grywał na trąbce i kontrabasie w zespołach jazzowych. Fotografią zajął się od końca lat 50. ubiegłego wieku za namową Leopolda Tyrmanda. Ukończył liceum fotograficzne na ul. Spokojnej w Warszawie (był uczniem Mariana Dederki), studiował na Wydziale Operatorskim Państwowej Wyższej Szkoły filmowej w Łodzi.
Od ponad pół wieku Karewicz jest dziennikarzem muzycznym, radiowcem, organizatorem życia jazzowego, komentatorem i prezenterem muzyki jazzowej. Zgromadził archiwum liczące około dwóch milionów negatywów. Jest autorem ok. 1500 okładek płytowych - m.in. serii "Polski Jazz" oraz uznanej za najlepszą w 50-leciu okładki "Blues Breakout". Karewicz przygotował też okładki płyt Ewy Demarczyk, Niebiesko Czarnych, Czerwonych Gitar, Ireny Santor, Sławy Przybylskiej, Maryli Rodowicz, Stana Borysa i Jerzego Połomskiego.
Fotografie Marka Karewicza trafią do Archiwum Jazzu Polskiego w BN, w którym przechowywane są i opracowywane zbiory najwybitniejszych polskich jazzmanów. Docelowo zbiory będą digitalizowane i udostępniane publiczności. (PAP)