Analiza i interpretacja porównawcza wierszy Jana Kochanowskiego i Agnieszki Osieckiej lub analiza i interpretacja opowiadania Idy Fink - między takimi tematami wybrać mogli maturzyści, którzy pisali w poniedziałek maturę z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Arkusz egzaminacyjny z matury z języka polskiego na poziomie rozszerzonym Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej www.cke.edu.pl
Na egzaminie maturzyści musieli napisać wypracowanie. Mieli do wyboru dwa tematy. Jeden z nich brzmiał: "Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy Jana Kochanowskiego +O żywocie ludzkim+ i Agnieszki Osieckiej +Kolęda z pretensjami+. Zwróć uwagę na przedstawione w nich obrazy ludzkiego życia oraz postawę podmiotu mówiącego wobec świata".
Drugi z tematów to: "Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink +Przed lustrem+, zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie tytułowego lustra".
Przy obu tematach zamieszczono w arkuszu odpowiednie teksty Kochanowskiego, Osieckiej i Fink. Na napisanie wypracowania abiturienci mieli 180 minut.
Maturzyści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP, mieli zdania podzielone, jeśli chodzi o ocenę arkuszy. Jedni mówili, że tematy były trudniejsze niż w latach ubiegłych, inni, że odwrotnie. Tak samo podzielone były zdania, jeśli chodzi o to, który z tematów był łatwiejszy.
Dla większości uczniów z IX Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu, z którymi rozmawiała PAP, tegoroczne tematy były trudne. „Były o wiele trudniejsze niż w roku ubiegłym” - powiedziała Justyna, która pisała o "Codzienność w czasach Zagłady”. Maturzyści podkreślali również, że liczyli, iż tematy będą ściśle związane z kanonem lektur przerabianych w liceum.
Zdaniem Gabrieli z I LO im. Bartłomieja Nowodworskiego w Krakowie tematy były łatwe. "Trafiłam na pytanie, do którego już się przygotowywałem pod kątem egzaminu ustnego. Chodzi mi tutaj o zagadnienia związane z Holocaustem" - powiedziała. "Temat dotyczący zagłady Żydów był dość wymagający. Jest to jednak temat, który w naszym kraju dosyć często się przewija" - zaznaczył jej kolega Szymon.
"Porównując wiersze zawsze można coś samemu wymyślić. Choć twórczości Osieckiej się spodziewałem, jestem dobrej myśli" - powiedział PAP Kamil z XI LO w Poznaniu.
"Widziałam już gorsze arkusze maturalne, w tym wypadku można powiedzieć, że oba tematy były do napisania" - oceniła maturzystka Kaja z LO im. Kopernika w Katowicach.
Egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym, w odróżnieniu od egzaminu na poziomie podstawowym, nie jest obowiązkowy. Chęć zdawania go zadeklarowało 37 tys. maturzystów, czyli blisko 10 proc. ogółu.(PAP)
dsr/ kpr/ jaw/ pdo/ rcz/ ktp/ abe/ mow/