Funkcja historyczna i kulturotwórcza Łazienek Królewskich, jako centrum wystawienniczego, konferencyjnego i miejsca spotkań to idee, jakie - zdaniem uczestników wtorkowej konferencji "Nowe świadectwa-nowe znaczenia" - powinny przyświecać działalności stołecznej placówki. Podczas dwudniowej konferencji przewidziano blisko 20 wystąpień historyków sztuki, muzealników, varsavianistów.
"W ramach funkcjonującego przy Łazienkach Królewskich Ośrodka Badań nad Epoką Stanisławowską, pragniemy stworzyć płaszczyznę spotkań i dyskusji przedstawicieli różnych instytucji oraz ludzi reprezentujących szeroko pojętą kulturę i sztukę. Łazienki są miejscem o wyjątkowym znaczeniu nie tylko dla mieszkańców Warszawy, które głęboko zakorzeniło się w polskiej świadomości i uczuciowości" - mówiła historyk sztuki, doradca dyrektora Muzeum Łazienek Królewskich ds. rozwoju prof. Maria Poprzęcka.
W jej ocenie specyfika Łazienek polega na tym, że nie tylko przybliżają treści historyczne, ale są także miejscem pełniącym funkcje edukacyjne. "Ta dawna prywatna rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, będącą przez lata inspiracją dla wielu artystów i literatów, obecnie oprócz typowych funkcji muzealnych, jest miejscem licznych spotkań edukacyjnych, które przede wszystkim najmłodszym, przybliżają m.in. ważne wydarzenia związane z losami jego mieszkańców" - powiedziała Poprzęcka.
"Ta dawna prywatna rezydencja króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, będącą przez lata inspiracją dla wielu artystów i literatów, obecnie oprócz typowych funkcji muzealnych, jest miejscem licznych spotkań edukacyjnych, które przede wszystkim najmłodszym, przybliżają m.in. ważne wydarzenia związane z losami jego mieszkańców" - powiedziała Poprzęcka.
O mało znanym przesłaniu łacińskich inskrypcji zdobiących budowle Łazienek Królewskich opowiadał prof. Jerzy Axer. "Sentencje w języku łacińskim zdobiące budowle letniej rezydencji króla poddane głębszej analizie, okazują się niezwykłym i zaskakująco spójnym przesłaniem podsumowującym cele panowania Stanisława Augusta. Władca, nawiązując m.in. do tradycji antycznej, opisuje w nich przymioty idealnego polskiego króla i przedstawia ogrom trudności jakie czekają naród przy wprowadzaniu koniecznych reform. Z sentencji wyłania się obraz Poniatowskiego jako władcy o silnym poczuciu misji, przekonanego o swoim przeznaczeniu, który jednak świadomy okoliczności, refleksje kieruje bardziej do potomnych" - relacjonował Axer.
Dyrektor Zamku Królewskiego prof. Andrzej Rottermund przedstawił natomiast kilka nieznanych szerzej gwaszy (obrazów malowanych farbą wodną z domieszką np. kredy nadającej jej właściwości kryjące i gumy arabskiej stanowiącej spoiwo-PAP) Jana Piotra Norblina. "Obrazy te stworzone prawdopodobnie w latach 1785-88 obrazują powstałe zapewne w tym czasie na polecenie króla projekty rozbudowy Pałacu na Wodzie. Choć jak widać nie zostały one zrealizowane, doskonale obrazują dbałość władcy o rozwój i estetykę jego letniej rezydencji" - podsumował Rottermund.
Podczas pierwszego dnia konferencji zaplanowano także oprowadzanie po eksponowanej w Pałacu na Wodzie wystawie "Skarb z Kijowa", a wieczorem koncert muzyki dawnej w wykonaniu zespołu "Scholares Minores pro Musica Antiqua" w Starej Pomarańczarni. W czasie drugiego dnia sesji odbędą się wykłady poświęcone edukacyjnej roli Łazienek oraz panel varsavianistyczny "Łazienki Królewskie we współczesnej Warszawie". (PAP)
akn/ abe/