Obrazy Jana Lebensteina i Jerzego Kujawskiego wbogaciły kolekcję malarstwa Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy. Dzieła zakupiono dzięki znaczącemu wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dokładnej ceny obrazów nie ujawniono. Jak jednak poinformował Michał Woźniak, dyrektor bydgoskiego muzeum, dzieła Jana Lebensteina "Carapace - Stwór prehistoryczny" (1964) oraz Jerzego Kujawskiego "Kompozycja z żółtym kołem" (lata 50. XX wieku) kosztowały w sumie około 200 tys. zł.
Muzeum w Bydgoszczy posiada już w swojej kolekcji obrazy Lebensteina. Są to jednak prace na papierze z cyklu "Figury osiowe", a "Carapace" jest pierwszym obrazem na płótnie i przez to znacznie wyżej cenionym przez kolekcjonerów.
Dzieła zakupiono dzięki dofinansowaniu, jakie bydgoskie muzeum otrzymało w ramach tegorocznej edycji programu "Kolekcje" - Regionalne kolekcje sztuki współczesnej, prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Obraz Jerzego Kujawskiego to pierwsza praca tego artysty w bydgoskich zbiorach. "Te dwa obrazy świetnie uzupełniają luki w naszych zbiorach współczesnej sztuki polskiej" - zaznaczył Woźniak.
Dzieła zakupiono dzięki dofinansowaniu, jakie bydgoskie muzeum otrzymało w ramach tegorocznej edycji programu "Kolekcje" - Regionalne kolekcje sztuki współczesnej, prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Z tego źródła placówka otrzymała 150 tys. zł, a brakującą kwotę dołożyło z własnych funduszy.
Jan Lebenstein (1930-1999) to jeden z najbardziej znanych polskich malarzy uprawiających malarstwo figuratywne. Obok surrealistycznych i abstrakcyjnych przedstawień ludzkich, malarz wykonywał też ilustracje do dzieł literackich. W kaplicy pallotynów w Paryżu można zobaczyć witraż, na którym w 1970 r. Lebenstein przedstawił sceny z apokalipsy.
Jerzy Kujawski (1921-1998) wyjechał na stałe w 1945 roku do Paryża, gdzie dwa lata później wystawił swoje prace na słynnej, międzynarodowej wystawie surrealizmu w Galerii Maeght w Paryżu. Sztuka Kujawskiego drugiej połowy lat 40. to surrealistyczne malarstwo, grafika i rysunek na granicy realności i snu. Od końca 1949 roku jego twórczość zaliczano do malarstwa abstrakcyjnego, zwanego informel (w Polsce częściej nazywano je taszyzmem, czyli sztuką barwnych plam). (PAP)
olz/ ls/