Reżyserka Agnieszka Holland otrzymała nagrodę Culture.pl Superbrands, przyznawaną przez Instytut Adama Mickiewicza za upowszechnianie kultury polskiej za granicą. "Pokazuje światu Polskę dyskusji, otwartości i mądrego krytycyzmu" - uzasadniła decyzję kapituła.
"Kultura rzeczywiście jest czymś najcenniejszym, a przynajmniej bardzo cennym (...). Najważniejsze jest to, że ciągle nam się chce, że możemy dać coś takiego, co budzi nie tylko emocje, ale otwiera też okna serc i umysłów" - powiedziała Holland, która nagrodę Culture.pl Superbrands odebrała we wtorek wieczorem w Warszawie. Podkreśliła przy tym, że działania Instytutu Adama Mickiewicza, który zajmuje się promocją polskiej kultury za granicą, są istotne dla wszystkich Polaków.
"Byłam świadkiem tego, jak strasznie ważne jest, żeby dotrzeć z przekazem, jak strasznie ważni są ludzie, którzy mają pasję, talent, ciekawość innych (...). Bez polskiej kultury, ale także bez takich ludzi, którzy polską kulturę w świecie umieją pokazać i wypromować bylibyśmy dziś państwem o wiele uboższym, nie tylko w oczach świata, ale także w oczach nas samych" - zwróciła uwagę Holland, dziękując kapitule za wyróżnienie.
Wybitnej reżyserce, autorce takich filmów jak "Europa, Europa", "Całkowite zaćmienie", "W ciemności", nagrodę wręczył Paweł Potoroczyn, dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza. "Tegoroczna nagroda Culture.pl Superbrands idzie do twórcy, który jest marką w Polsce, w Europie i na świecie. Trzy nominacje do Oscara, kilkanaście nagród na wielkich międzynarodowych festiwalach, scenarzystka, reżyserka i co bardzo ważne opiekun artystyczny, dobry duch wielu młodych filmowców, a oprócz tego autorytet społeczny" - uzasadniał przyznanie nagrody Potoroczyn.
W uzasadnieniu kapituły, w skład której zasiadali m.in. redaktorzy "Gazety Wyborczej", "Newsweeka", "Polityki", "Rzeczpospolitej", "Tygodnika Powszechnego", czytamy, że Holland jest "Polką i obywatelką świata, wielkim autorytetem i reżyserką, która nie boi się trudnych tematów i nigdy nie stosuje uproszczeń". "Pokazuje światu Polskę dyskusji, otwartości i mądrego krytycyzmu. Ceni wolność innych i akceptuje ich odmienność, bardzo mocno angażując się w sprawy publiczne" - podkreśliło jury.
Nagrodę Culture.pl Superbrands instytut ustanowił we współpracy z Superbrands Polska, organizacji, która we wtorek przyznawała wyróżnienia w różnych kategoriach markom biznesowym i osobowościom "budującym markę Polski w kraju i za granicą". Nagrodę honorową Superbrands otrzymał były prezydent Aleksander Kwaśniewski.
Nagroda Culture.pl Superbrands przyznawana jest za "aktywne upowszechnianie kultury polskiej za granicą". Po raz pierwszy wręczono ją w 2012 r. Ustanowiona została z myślą o osobach prywatnych i instytucjach kultury, które najskuteczniej wspierają obecność polskiej kultury za granicą. W 2012 r. nagrodzono nią reżyserów teatralnych Krzysztofa Warlikowskiego i Grzegorza Jarzynę; w 2013 r. otrzymał ją muzyk, trębacz jazzowy Tomasz Stańko. (PAP)
nno/ ls/