Instalację „W mgnieniu oka” francuskiego artysty Christiana Boltanskiego udostępni zwiedzającym od soboty Cricoteka w Krakowie. Praca mówi o przemijającym czasie, ale też - o wciąż żywej pamięci o takich twórcach jak Tadeusz Kantor.
Artysta wykonał pracę site-specific, czyli przygotowaną z myślą o konkretnym miejscu – w tym przypadku o Cricotece.
Boltanski przyjechał do Krakowa kilka dni temu, aby zaaranżować instalację. Praca Francuza zajmuje jedną z galerii Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora. Boltanski wyłożył prawie całą podłogę galerii sianem oraz ściętymi kwiatami. Oprócz tego na jednej ze ścian jest 10 zegarów elektronicznych wyświetlających upływające sekundy.
Na innej ścianie jest wyświetlany film „Animitas” – Boltanski nagrał go na Biennale w Wenecji. Film ukazuje japońskie dzwoneczki przywiązane do suchych krzewów rosnących pustyni w Chile. „Te dzwoneczki symbolizują dusze zmarłych” – powiedział w piątek przed wernisażem PAP francuski artysta.
Wyjaśnił też, że instalacja ma symbolizować przemijający czas, którego nie da się zatrzymać. „Kwiaty są dziś piękne, ale za kilka dni zwiędną i – tak jak człowiek – umrą” – powiedział artysta. Zaznaczył także, że mimo upływającego czasu przeszłość może żyć, np. nie umiera pamięć o tak wielkich twórcach jak Kantor.
Boltanski poznał Kantora osobiście w drugiej połowie lat 70. XX w. „Był jednym z moich mistrzów, najlepszym artystą z tej części Europy. Kocham jego prace, bo są proste, ale i niecodzienne. To, co dla mnie jest ujmujące, to to, że tworzenie teatru traktował jak malowanie” – wyznał Francuz.
Wystawa czynna będzie do 4 października.
Christian Boltanski urodził się we Francji w 1944 r. Mieszka i tworzy w Paryżu. Uznawany jest za jednego z najważniejszych współczesnych artystów świata. Brał udział w ponad 150 wystawach na całym świecie, jego prace są w najważniejszych kolekcjach. W Polsce miał wystawy m.in. w Galerii Foksal oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Boltanski nie kształcił się artystycznie, zaczął malować w 1958 r. Został zauważony w 1968 r. dzięki pokazowi kilku filmów krótkometrażowych oraz publikacji szkicowników. Zarówno filmy, jak i szkicowniki rozwijały refleksję na temat ludzkiej egzystencji, która stała się dominującym motywem jego twórczości. W latach 70. Boltanski zaczął eksperymentować z obiektami, tworzył rzeźby z gliny, cukru i gazy.
Jego działalność artystyczna, skupia w sobie wiele dyscyplin, m.in. fotografię, teatr. Najczęściej jednak wykorzystuje fragmenty rzeczywistości będące świadectwami konkretnych osób. (PAP)
bko/ agz/