Wybitne dzieła kompozytorów włoskich, austriackich i francuskich są w programie 38. Festiwalu Muzyki Dawnej w Starym Sączu, który rozpoczyna się w środę i potrwa do niedzieli. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Przełomy”.
Jak ocenił dyrektor imprezy Marcin Szelest, Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej to nie tylko dokumentacja muzyczna minionych wieków - to też miejsce, w którym muzyka rodzi się na nowo, a to przyczynia się do kolejnych przełomów w sztuce.
„Nowości rzadko powstają z niczego; zazwyczaj to, co nowe, wykluwa się ze starych form, wzbogaca je o decydujący element, zmienia w zasadniczym punkcie, definiuje na nowo, aby dopiero następnie naznaczyć inny kierunek” – powiedział dyrektor.
Utwory wykonane podczas tegorocznej edycji uważane są przez wielu znawców za przełomowe.
Podczas środowego koncertu inauguracyjnego publiczność wysłucha „Rappresentatione di Anima, et di Corpo” – najsłynniejszego utworu włoskiego kompozytora muzyki barokowej Emilio de Cavalieri. „Rappresentatione di Anima, et di Corpo” sam Cavalieri uznawał za pierwszą operę lub oratorium – krytycy spierają się, czy tak było rzeczywiście. „Rappresentatione di Anima” został wystawiony w Rzymie w 1600 r. i następnie wydany drukiem. Utwór należy do najczęściej wymienianych w podręcznikach „sygnałów” nadejścia nowej epoki i jednocześnie do najrzadziej wykonywanych przełomowych kompozycji w historii muzyki. Kompozycję odtworzy Harmonia Sacra pod dyrekcją Marcina Szelesta.
Ars Cantus pod kierownictwem Tomasza Dobrzańskiego zaprezentuje w czwartek motety, ballady i ronda Guillaume’a de Machauta. Wybitny XIV-wieczny kompozytor jest autorem „Mszy Notre Dame” („Messe de la Notre Dame”), uważanej za pierwsze opracowanie muzyczne całego cyklu mszalnego. De Machaut, przedstawiciel stylu ars nova, to także jeden z najwybitniejszych francuskich poetów późnego średniowiecza.
W piątek odbędzie się koncert jednego z najsłynniejszych cyklów pieśni – „Piękna młynarka” („Die schoene Muellerin”). To przełomowe dla historii gatunku dzieło Franza Schuberta w Starym Sączu po raz pierwszy w Polsce zabrzmi w wykonaniu znakomitego belgijskiego tenora Jana vana Elsackera i australijskiego pianisty Anthony’ego Romaniuka.
„Narodziny instrumentalnej wirtuozerii” – to koncert, jaki zaplanowano na sobotę. W programie legendarnego zespołu kornetów i puzonów Concerto Palatino znajdą się dzieła włoskich kompozytorów instrumentalistów przełomu XVI i XVII w., które zrewolucjonizowały muzykę europejską – pomogły rozwinąć technikę gry na instrumentach smyczkowych i dętych w stopniu wcześniej nie spotykanym. Wieczór poprowadzi Bruce Dickey z USA.
Finałowe „Concerti grossi” będzie poświęcone twórczości Arcangela Corelliego i Georga Muffata. Alzacki kompozytor Georg Muffat udał się specjalnie do Rzymu, aby tam pod okiem Corellego uczyć się najmodniejszego stylu komponowania na duże zespoły. Jego sonaty ze zbioru „Armonico Tributo” są pierwszym świadectwem recepcji tego przełomu. Podczas niedzielnego wieczoru Orkiestra Historyczna zagra pod kierownictwem Martyny Pastuszki.
Codziennie publiczność będzie miała okazję do rozmów z artystami, występującymi danego wieczoru – spotkania odbywać się będą w ogródku niedaleko Galerii pod Piątką.
Większość koncertów odbędzie się w kościele św. Elżbiety.
Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1975 r. w czerwcu lub lipcu. Organizacją pierwszych edycji zajmował się muzykolog i dyrygent, współtwórca Capelli Cracoviensis Stanisław Gałoński i jego żona Bogna. Podczas festiwalu prezentowana jest dawna muzyka Europy w nowym opracowaniu i wykonaniu. (PAP)
bko/ gma/