„Pomoc domową” – farsę na podstawie utworu francuskiego dramatopisarza Marca Camolettiego – przygotował dla widzów krakowski teatr Bagatela. Premiera spektaklu, będącego próbą nawiązania do słynnego „Boeinga, boeinga”, odbędzie się w środę.
Jak powiedział PAP reżyser przedstawienia Paweł Pitera, spektakl jest typową, francuską farsą bulwarowo-ogródkową. Główną bohaterką utworu jest Nadia, która pojawia się także w „Boeingu, boeingu”, i to poprzez jej postać reżyser nawiązuje do tej słynnej sztuki.
„To klasyczna komedia francuska – w przeciwieństwie do angielskiej jest bardziej oparta na tekście, dialogu, niż na sytuacji” – powiedział reżyser i zdradził: „W +Pomocy domowej+ jest rezonująca sługa, mądrzejsza od wszystkich, jest pan, który zdradza panią, i pani, która zdradza pana, i to całe towarzystwo w jednym dniu znajduje się w jednym miejscu, czyli mieszkaniu pana i pani, i co z tego wynika – to zapraszam do teatru”.
„Pomoc domową” artyści przygotowują od ok. 2,5 miesiąca. Inscenizacja ma podwójną obsadę. Postać Nadii zagrają Anna Rokita i Małgorzata Piskorz. Panie odtworzą Karolina Chapko i Kamila Klimczak; Kamila Pieńkos i Kaja Walden; a panów – Marek Kałużyński i Michał Kościuk; Maurycy Popiel i Kosma Szyman.
Spektakl w Bagateli wystawiany będzie także w wakacje.
„La Bonne Anna”, bo tak brzmi oryginalny tytuł sztuki, powstała dwa lata przed kultowym „Boeingiem-Boeingiem”, czyli w 1958 r. Na język polski przetłumaczył ją Bartosz Wierzbięta, twórca polskich dialogów m.in. do filmów „Shrek” i „Madagaskar”.
„Pomoc domowa” to próba nawiązania do „Boeinga-Boeinga” – najczęściej wystawianej sztuki Camolettiego. Na polskie sceny „Boeing-Boeing” trafił w 1964 r. pod tytułem "Latające narzeczone". Sztuka ta w 1991 r. została wpisana do księgi Guinessa za rekordową liczbę wystawień – 17,5 tys. w 55 krajach świata.
W krakowskiej Bagateli publiczność ogląda „Boeinga, boeinga” od 2011 r. – od tego czasu Bagatela wystawiła go 330 spektakli. W ostatnim sezonie spektakl w tym teatrze obejrzało ponad 15,5 tys. widzów.
Sztuka opowiada historię mężczyzny, którego życie, zarówno uczuciowe, jak i erotyczne, reguluje rozkład lotów. Bohater ma trzy przyjaciółki, które są stewardesami. Każda z nich jest przekonana, że jest jego jedyną wybranką.
„+Boeing, boeing+ to obok +Maydaya+ i +Szalonych nożyczek+ najchętniej oglądany u nas spektakl komediowy. Liczymy, że +Pomoc domowa+ również odniesie sukces” – powiedziała PAP Magdalena Musialik-Furdyna z działu promocji Bagateli.
Paweł Pitera urodził się w 1952 r. w Warszawie. Jest reżyserem filmów fabularnych i dokumentalnych oraz scenarzystą. Ukończył Wydział Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego i łódzką szkołę filmową. Jako reżyser zdobył uznanie dzięki serialowi telewizyjnemu „Na kłopoty... Bednarski” (1986). Od końca lat 90. poświęcił się realizacji filmów dokumentalnych o życiu Jana Pawła II – m.in. „Świadectwa” z udziałem Michaela Yorka, „Watykanu Jana Pawła II”, „Tajemnic Watykanu”. Na dekach teatru Pitera wystawia przede wszystkim komedie i farsy.
Marc Camoletti urodził się w 1923 r. w Genewie we włoskiej rodzinie jako obywatel francuski. Zmarł we francuskim Deauville w wieku 80 lat. Początkowo był artystą malarzem, z czasem zaczął pisać sztuki teatralne. Karierę literacką rozpoczął w 1958 r., kiedy to trzy z jego sztuk były równolegle wystawiane w Paryżu. Najgłośniejsza z nich, „Perła” miała 1,3 tys. wystawień. Dwa lata później napisał swoją najsłynniejszą komedię „Boeing-Boeing”.(PAP)
bko/ mow/