Nieprezentowane wcześniej prace Jacka Malczewskiego, pochodzące z prywatnej kolekcji, będzie można od niedzieli oglądać w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. Na wystawie znajdą się także obrazy m.in. Juliusza i Wojciecha Kossaków, Józefa Brandta, Teodora Axentowicza.
Tytuł wystawy „Spowiedź z wierzeń artystycznych” nawiązuje do wypowiedzi znanego krakowskiego kolekcjonera i mecenasa sztuki Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego (1861-1929). W 1912 r. na łamach tygodnika „Świat” stwierdził on, że „każdy zbiór jest jakby spowiedzią z wierzeń artystycznych”.
Zdaniem kuratorki wystawy Magdaleny Nosowskiej, stwierdzenie to wydaje się szczególnie trafne w przypadku prac ze zbioru pary prywatnych kolekcjonerów z Dolnego Śląska, które pokazywane są na wystawie w Radomiu.
„Autorski charakter zbioru może być ukształtowany jedynie przez świadomego i konsekwentnego kolekcjonera, który nie ulega łatwo wpływom oraz nie poddaje się chwilowym modom” – podkreśla Nosowska. Jak zaznacza, prezentowane w Radomiu prace są kwintesencją zainteresowań artystycznych właścicieli kolekcji, której trzon stanowią sceny batalistyczne, portrety i pejzaże. Większość prac pochodzi z okresu od końca XIX w do lat 30. XX w.
Na wystawie w Radomiu można zobaczyć cztery prace Jacka Malczewskiego. Jest wśród nich portret córki artysty – Julii, która często była modelką ojca. Obraz namalowany został ok. 1902 r., przedstawia kobietę w kapeluszu z kwiatami.
Z kolei pejzaż „Scena alegoryczna – Powrót” (ok. 1920 r.) – to dużych rozmiarów obraz olejny. Jego tematyka nawiązuje do częstej w twórczości artysty postaci muzy z dzbanem i lirnika. Trzecia praca to malarski szkic „U studni” (ok. 1914). Obraz ukazuje spragnionego wędrowca pijącego wodę ze studni, czemu przyglądają się z dwie kobiety.
Ciekawostką w zbiorze prac Malczewskiego jest - zdaniem kuratorki wystawy – nieduży szkic „Pasterka” z 1884 r., który uzupełnia treściowo, ekspozycję, bo nawiązuje do postaci kobiety - głównego motywu w twórczości Malczewskiego.
Warto też zwrócić uwagę – zdaniem Nosowskiej - na prace Vlastimila Hofmana, ucznia Malczewskiego. To „Scena symboliczna – Starzec” (1924), ukazująca wiekowego mężczyznę w kapeluszu; za jego plecami, przed postacią w koronie i z różańcem w ręku, klęczy dwoje dzieci. Z kolei tryptyk „Kolędnicy” to portreciki trójki wiejskich dzieci przebranych za kolędników.
Wystawę w radomskim muzeum podzielono, zgodnie z zainteresowaniami twórców kolekcji, na trzy obszary: historia i patriotyzm, natura i symbol oraz osobowości i osobliwości.
Patriotyzm i umiłowanie historii ilustruje m.in. „Szarża ułanów pod Rokitną”, który to obraz Wojciech Kossak namalował w roku 1916. W tym bloku tematycznym umieszczono także prace Juliusza Kossaka, Piotra Michałowskiego, Józefa Brandta.
Naturę i symbol zwiedzający ekspozycję odnajdują m.in. w pejzażach Jana Stanisławskiego, Juliana Fałata, Alfreda Wierusz-Kowalskiego, Jacka Malczewskiego.
„Osobowości i osobliwości” to oddzielna część wystawy, w której zobaczyć można akt kobiecy „Jesień” (pastel, ok. 1900) – Teodora Axentowicza, portret Marii Siedleckiej, namalowany ok. 1885 r. przez Olgę Boznańską czy nietypowy dla kojarzonego z dużymi pracami Henryka Siemiradzkiego - szkic kobiety siedzącej tyłem.
Wystawa czynna będzie do 31 marca 2016 r. (PAP)
ilp/ par/