Tajemniczy list, poszukiwanie ukochanej i wielka miłość z czasów powstań śląskich to scenariusz drugiej edycji Metropolitalnej Gry Miejskiej organizowanej przez Metropolię Silesia. W sobotę w Rudzie Śląskiej rozpoczął się pierwszy z czterech etapów.
Ubiegłoroczny scenariusz gry powstał m.in. na kanwie książki dla młodzieży Alfreda Szklarskiego pt. "Sobowtór profesora Rawy", a zadaniem uczestników było odszukanie zaginionego robota Roba. W tym roku mieszkańcy Śląska będą musieli doprowadzić do spotkania pary zakochanych - powstańca śląskiego Franciszka i jego dziewczyny.
Tłem wszystkich czterech etapów gry miejskiej są powstania śląskie. "Uczestnicy, którzy wyruszyli w trasę, przemieszczają się po Rudzie Śląskiej z pomocą wskazówek, w każdym punkcie czekają na nich kolejne zadania, które muszą odszyfrować, aby dotrzeć do następnego miejsca i zdobyć punkty" - powiedziała PAP w sobotę koordynatorka gry Agata Koszek-Pyka z Metropolii Silesia.
Celem gry miejskiej ma być nie tylko dobra zabawa, ale także nauka historii. "Drużyny, które chcą pokonać poszczególne punkty, muszą w ciągu dnia odpowiedzieć na szereg pytań związanych z historią powstań śląskich, znać fakty historyczne z nimi związane czy przywódców. Jednak aby nie była to tylko nauka, gra uwikłana jest w częściowo prawdziwą historię miłosną z tamtego okresu" - dodała koordynatorka gry.
W ostatnim czwartym etapie zadaniem graczy będzie doprowadzanie do spotkania powstańca z ukochaną. W tym celu uczestnikom gry pomoże m.in. tajemniczy list.
Zabawa będzie się toczyć przez dwa weekendy - cztery dni. W sobotę w Rudzie Śląskiej rozpoczął się pierwszy etap, ale tego dnia gracze odwiedzą także Chorzów. Drugi etap i walka o kolejne punkty rozegra się w niedzielę w Gliwicach, Bytomiu i Piekarach Śląskich. Trzeci i czwarty etap za tydzień 26 i 27 maja - w sobotę uczestnicy będą w Katowicach, a w niedzielę w Świętochłowicach - tam też odbędzie się finał.
Zdobywcy największej liczby punktów dostaną nagrody.
Gra miejska jest mieszanką gier fabularnych, internetowych oraz harcerskich podchodów. Planszą jest w tym wypadku przestrzeń miasta, a pionkami - mieszkańcy. Uczestnicy muszą kojarzyć miejsca, fakty, błyskawicznie rozwiązywać zagadki i walczyć z czasem. Wygrywa ten, kto pierwszy wykona zadanie lub zdobędzie najwięcej punktów.
W zabawie mogą wziąć udział wszyscy chętni. Wystarczy tylko stworzyć drużynę - z pełnoletnim liderem na czele. Do pierwszego etapu w Rudzie Śląskiej zgłosiło się 85 osób, które stworzyły 33 drużyny.
Organizatorem gry jest Metropolia Silesia, która w ramach Górnośląskiego Związku Metropolitalnego zrzesza 14 miast. (PAP)
ktp/ bk/