W 10. jubileuszowej edycji Łódź Design Festival, która rozpoczęła się w czwartek, weźmie udział ok. 50 ekspertów w dziedzinie wzornictwa. Motywem przewodnim wydarzenia jest tożsamość - projektanta, odbiorcy, przedmiotu - i sposoby jej manifestowania.
"Będziemy zastanawiać się nad tym, jak manifestuje się tożsamość projektanta, co to znaczy, że przedmiot jest dobrze zaprojektowany i jak różne projekty wpływają na naszą - odbiorców - tożsamość. Łódź jest miastem idealnym na takie rozważania, ze względu na swoją specyficzną przestrzeń i to, w jaki sposób oddziałuje na ludzi, którzy w niej żyją" - podkreślił dyrektor ŁDF Michał Piernikowski.
Piernikowski przywołał też zdanie Victora Papanka, który pisał w książce "Design dla realnego świata", że projektowanie to najpotężniejsze znane dotąd narzędzie kształtowania przez człowieka własnych wytworów i środowiska, a co za tym idzie - samego siebie.
Jubileuszowa edycja ŁDF to dziesięć dni wypełnionych wydarzeniami poświęconymi architekturze, projektowaniu 2D i 3D, nowym technologiom, tożsamości marek i produktów. Swoimi doświadczeniami podczas różnego rodzaju prezentacji podzieli się przeszło 50 ekspertów reprezentujących znane międzynarodowe marki m.in. Ceramika Paradyż, Audi, IKEA czy Disney.
Jak dodał Piernikowski, jubileusz Festiwalu skłania organizatorów nie tylko do podsumowań - jakim jest m.in. wystawa prezentująca kolejne edycje imprezy od 2007 roku - ale również do zastanowienia się nad szybko zmieniającą się rzeczywistością i nadchodzącymi wyzwaniami oraz innowacjami. Tym zagadnieniom poświęcone są dwa projekty.
"Będziemy zastanawiać się nad tym, jak manifestuje się tożsamość projektanta, co to znaczy, że przedmiot jest dobrze zaprojektowany i jak różne projekty wpływają na naszą - odbiorców - tożsamość. Łódź jest miastem idealnym na takie rozważania, ze względu na swoją specyficzną przestrzeń i to, w jaki sposób oddziałuje na ludzi, którzy w niej żyją" - podkreślił dyrektor ŁDF Michał Piernikowski.
Pierwsza wystawa - "Everyda(y)ta" to prezentacja międzynarodowych oraz aktualnych przeglądów innowacyjnych wizualizacji danych, wybranych przez kuratora Thomasa Clevera. Według organizatorów, ekspozycja pokazuje, jak wizualizacje danych zmieniają postrzeganie życia codziennego, w szczególności zaś to, jak projektanci wykorzystują zebrane informacje do zobrazowania dzisiejszego społeczeństwa.
Z kolei "Random Darknet Shopper" stanowi wynik eksperymentu grupy !Mediengruppe Bitnik, która wysyłała zautomatyzowanego bota na zakupy on-line w tzw. darknet, czyli w ukrytym internecie, dostępnym tylko dla nielicznych. Bot posiadał tygodniowy budżet 100 dolarów i losowo wybierał jeden produkt z około 16 tys. dostępnych artykułów. Kolekcja przedstawia 25 elementów pozyskanych przez dwa lata.
"Kontrowersyjność wystawy polega na tym, że robot sam decyduje o dokonaniu zakupu i pewnego dnia kupił narkotyki. Dało to asumpt do publicznych rozważań na temat prawnej odpowiedzialności; czy robot lub oprogramowanie powinni zostać ukarani za swój czyn?" - wyjaśnił Piernikowski.
Pierwszy festiwalowy weekend poświęcony będzie tematyce trendów oraz tożsamości marek. W piątek przewidziano debatę "Jak chcą mieszkać Polacy", połączoną z prezentacją wyników badań TNS OBOP i raportu opracowanego przez salony Agata. Wieczorem wręczone zostaną statuetki must have; są to nagrody dla najlepszych polskich projektantów i producentów.
Owoc ich pracy - najlepsze polskie wdrożenia - można oglądać na wystawie must have. Festiwalowi towarzyszy ten konkurs dla młodych twórców - make me! - najlepszy projekt otrzyma nagrodę PARADYŻ AWARD w wysokości 20 tys. zł.
W niedzielę przedstawiciele przemysłu i artyści będą zastanawiać się nad tożsamością produktów masowych i indywidualnością projektanta oraz producenta w trakcie debaty "Niech wszystko spłonie - żywioł tożsamości w ogniu +Księgi Trendów+". Z ich rozważaniami korespondować będzie m.in. przegląd plakatów na wystawie "Eye-dentity - Poster Stories" oraz prezentacja innowacyjnych projektów opakowań w ramach "Inside the box".
Motywem przewodnim drugiego weekendu Festiwalu będzie architektura. Zaplanowano m.in. prezentację "10 lat architektury w Polsce". Swoje najważniejsze projekty pokażą przedstawiciele najbardziej znanych polskich pracowni architektonicznych.
Dla najmłodszych przygotowano "Edukreację" - strefę, w której dzieci będą miały szansę zrozumieć dorosły świat wzornictwa.
Centrum Festiwalowe znajduje się w Art_Inkubatorze, natomiast prezentacje, wystawy i warsztaty będą organizowane także w kilkunastu miejscach na terenie Łodzi.
Festiwal potrwa do 23 października. (PAP)
agm/ mhr/