24 szkoły, 11 uczelni, reprezentacje 13 dzielnic wzięło udział w pierwszej edycji Patriotycznej Gry Komunikacyjnej, mającej na celu popularyzację wiedzy warszawiaków o AK. W środę jej uczestnicy odebrali nagrody. Trwa już druga edycja gry, w której zwiększono jej zasięg i czas trwania.
W środę odbyło się spotkanie, podczas którego wręczono nagrody zwycięzcom pierwszej edycji Patriotycznej Gry Komunikacyjnej, której celem było przybliżenie warszawiakom historii Armii Krajowej oraz przedstawienie im losów Warszawy podczas niemieckiej okupacji. Zadaniem uczestników było podróżowanie komunikacją miejską do miejsc pamięci i odpowiadanie na pytania dotyczące historii. Pierwsza edycja gry trwała od 15 sierpnia do 15 grudnia zeszłego roku. Nagrodzono 33 osoby w klasyfikacji indywidualnej i 10 szkół, które wystawiły do gry swoja reprezentację.
Jak mówił na środowym spotkaniu Leszek Żukowski, prezes Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, patriotyczna gra komunikacyjna przybliżająca historię Armii Krajowej i losy Warszawy podczas okupacji, jest rozwinięciem akcji podjętej kilka lat temu przez tę organizację. "Zaczęliśmy od umieszczenia pamiątkowych tabliczek na grobach powstańców. Następnie zmieniliśmy kierunek i postanowiliśmy umieszczać tabliczki na miejscach pamięci dotyczących działań Armii Krajowej oraz Polskiego Państwa Podziemnego. Pierwszym takim punktem był budynek PAST-y" - tłumaczył.
"W sumie w mieście rozmieszczono już 243 tabliczki pamiątkowe. Dzięki współpracy Zarządu Transportu Miejskiego i za zgodą miasta postanowiliśmy w zeszłym roku wprowadzić grę patriotyczną. Na terenie Warszawy wspólnie wybraliśmy 50 obiektów, miejsc pamięci, do których należało dotrzeć. Tam uczestnicy gry mieli za zadanie przy pomocy aplikacji w swoich smartfonach zeskanować kody QR i odpowiedzieć na pytania. Dziś nagradzamy najlepszych uczestników" - dodał.
Aby wziąć udział w grze należało się zarejestrować na stronie Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, a następnie na swoim urządzeniu mobilnym - smartfonie lub tablecie z dostępem do internetu, z zainstalowaną aplikacją do odczytywania kodów QR - wybrać miejsca pamięci do odwiedzenia. Na wycieczkę należało udać się środkami komunikacji miejskiej - autobusem, tramwajem lub metrem. Na początku podróży uczestnicy skanowali kody QR w miejscach rozpoczęcia wycieczki, podobnie jak w miejscach jej zakończenia. Kody skanowano też w miejscach pamięci.
Uczestnicy gry mogli wysłuchać nagrań - w języku polskim i angielskim - na temat historii konkretnego miejsca i musieli odpowiedzieć na pytania z nim związane. Gdy gracze odwiedzili już wszystkich 50 punktów konkursowych, ich zadaniem było rozwiązanie testu z historii przedsiębiorstwa Tramwaje i Autobusy m.st. Warszawy podczas II wojny światowej oraz konspiracyjnej działalności jego pracowników.
Na liście miejsc pamięci do odwiedzenia znalazły się m.in. tablica upamiętniająca podpisanie rozkazu rozpoczęcia powstania warszawskiego przy ul. Filtrowej, pomnik "Reduta Bródnowska" na Targówku oraz kwatera Batalionu Harcerskiego Armii Krajowej "Zośka" na wojskowych Powązkach.
Jak mówił kierujący projektem gry prof. Marek Cieciura, członek Prezydium Zarządu Głównego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej, podczas trzech miesięcy trwania gry zarejestrowało się 278 jej uczestników indywidualnych, 24 szkoły, 11 uczelni oraz reprezentacje wystawione przez 13 dzielnic. Podczas gry testy dotyczące miejsc pamięci rozwiązano 4988 razy, a test dot. działalności konspiracyjnej pracowników komunikacji – 349 razy. Średnia liczba prawidłowych odpowiedzi w testach dotyczących miejsc pamięci wyniosła 3,5 na 5 możliwych, a w teście o działalności konspiracyjnej pracowników komunikacji – 16,9 na 25 możliwych. Aż 78 proc. uczestników gry to uczniowie, 70 proc. z nich nie ukończyło 18 lat.
Prof. Cieciura poinformował, że tuż po zakończeniu pierwszej edycji gry rozpoczęła się jej kolejna edycja ze zwiększeniem liczby Miejsc Pamięci AK z 50 do 100. Jak mówił, do gry włączone zostały takie miejsca, jak dom Janka Bytnara, miejsca związane z powstaniem warszawskim na Pradze, ale także takie miejsca, jak powązkowska Łączka, więzienia na Pawiaku i na Rakowieckiej.
Dla spopularyzowania gry na przełomie marca i kwietnia planowane są we wszystkich dzielnicach Warszawy spotkania z nauczycielami historii, z udziałem żołnierzy Armii Krajowej uczestniczących w walkach w tych dzielnicach podczas powstania warszawskiego. Druga edycja gry zakończy się w grudniu 2017 roku.
Organizatorami gry są Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej, Fundacja Polskiego Państwa Podziemnego oraz Zarząd Transportu Miejskiego.(PAP)
aszw/ mow/