Wystawę o tajemniczym i wyjątkowo zdawkowym tytule "&" można oglądać od piątku w Muzeum Sztuki w Łodzi. Jak przekonują organizatorzy, jest ona zaproszeniem do labiryntu zbudowanego z niespodziewanych odkryć opartych na zasadzie różnic i powtórzeń.
Tytuł wystawy "&", czyli spójnik współrzędny & (ang. ampersand) powstały z uproszczenia łacińskiego spójnika et, pełni w tym przypadku rolę symboliczną. Ma przywodzić na myśl labirynt lub pętlę nieskończoności - bo właśnie do złożonego z dziesięciu pomieszczeń labiryntu, w którym zwiedzający niejednokrotnie dozna wrażenia deja-vu, chcą zaprosić muzealną publiczność twórcy ekspozycji.
Jak wyjaśnia Katarzyna Szklarek z działu komunikacji Muzeum, wielu dwudziestowiecznych artystów świadomie przyznaje, że w swoich dziełach w dużej mierze powtarza dokonania poprzedników, za każdym razem starając się jednak w jakimś stopniu od nich abstrahować. Dlatego w praktyce artystycznej można zaobserwować zjawisko dziedziczenia powtórzeń, oparte jednak na wierze, że każde następne dzieło zawsze będzie ulepszoną wersją poprzedniego.
Znacząca część ekspozycji to ponad sto rysunków Wacława Szpakowskiego, inżyniera, fotografa i rysownika, który przy pomocy linii prostych tworzył skomplikowane, meandryczne wzory. Zdaniem ekspertów, można uważać go za prekursora sztuki abstrakcyjnej, choć z wykształcenia nie był plastykiem i nie miał żadnych powiązań ze środowiskiem artystycznym.
W pracach Szpakowskiego można zaobserwować fascynację prawidłowościami odnajdywanymi w naturze, które - według niego - miały wymiar matematyczny.
Wystawa prezentuje także szeroki wybór minimalistycznych prac Cecile Dupaquier, diagramy Suzanne Treister, wideo Anety Grzeszykowskiej, modele Anny Orlikowskiej, osobliwe wizje Henryka Morela czy sitodruki Francois Morelleta. Utworzony z prac labirynt stanowi grę z zasadą różnicy i powtórzenia.
Kuratorem wystawy jest Thibaut de Ruyter – francuski architekt, mieszkający w Berlinie, krytyk sztuki i autor esejów jej poświęconych, który koncepcją ekspozycji nawiązuje do rozprawy Gillesa Deleuze'a. Francuski myśliciel porządkował w niej stanowiska filozoficzne dotyczące właśnie różnicy i powtórzenia, rozważając w tym kontekście również kwestię pamięci i zagadnienia nieświadomości.
Wystawa "&" w części ms1 łódzkiego Muzeum Sztuki będzie dostępna do 5 listopada. (PAP)
agm/ pat/