Kultura i sztuka po 1989 roku

30.06.2017

Labirynt różnic i powtórzeń na wystawie "&" w łódzkim Muzeum Sztuki

Wystawę o tajemniczym i wyjątkowo zdawkowym tytule "&" można oglądać od piątku w Muzeum Sztuki w Łodzi. Jak przekonują organizatorzy, jest ona zaproszeniem do labiryntu zbudowanego z niespodziewanych odkryć opartych na zasadzie różnic i powtórzeń.

Tytuł wystawy "&", czyli spójnik współrzędny & (ang. ampersand) powstały z uproszczenia łacińskiego spójnika et, pełni w tym przypadku rolę symboliczną. Ma przywodzić na myśl labirynt lub pętlę nieskończoności - bo właśnie do złożonego z dziesięciu pomieszczeń labiryntu, w którym zwiedzający niejednokrotnie dozna wrażenia deja-vu, chcą zaprosić muzealną publiczność twórcy ekspozycji.

Jak wyjaśnia Katarzyna Szklarek z działu komunikacji Muzeum, wielu dwudziestowiecznych artystów świadomie przyznaje, że w swoich dziełach w dużej mierze powtarza dokonania poprzedników, za każdym razem starając się jednak w jakimś stopniu od nich abstrahować. Dlatego w praktyce artystycznej można zaobserwować zjawisko dziedziczenia powtórzeń, oparte jednak na wierze, że każde następne dzieło zawsze będzie ulepszoną wersją poprzedniego.

Znacząca część ekspozycji to ponad sto rysunków Wacława Szpakowskiego, inżyniera, fotografa i rysownika, który przy pomocy linii prostych tworzył skomplikowane, meandryczne wzory. Zdaniem ekspertów, można uważać go za prekursora sztuki abstrakcyjnej, choć z wykształcenia nie był plastykiem i nie miał żadnych powiązań ze środowiskiem artystycznym.

W pracach Szpakowskiego można zaobserwować fascynację prawidłowościami odnajdywanymi w naturze, które - według niego - miały wymiar matematyczny.

Wystawa prezentuje także szeroki wybór minimalistycznych prac Cecile Dupaquier, diagramy Suzanne Treister, wideo Anety Grzeszykowskiej, modele Anny Orlikowskiej, osobliwe wizje Henryka Morela czy sitodruki Francois Morelleta. Utworzony z prac labirynt stanowi grę z zasadą różnicy i powtórzenia.

Kuratorem wystawy jest Thibaut de Ruyter – francuski architekt, mieszkający w Berlinie, krytyk sztuki i autor esejów jej poświęconych, który koncepcją ekspozycji nawiązuje do rozprawy Gillesa Deleuze'a. Francuski myśliciel porządkował w niej stanowiska filozoficzne dotyczące właśnie różnicy i powtórzenia, rozważając w tym kontekście również kwestię pamięci i zagadnienia nieświadomości.

Wystawa "&" w części ms1 łódzkiego Muzeum Sztuki będzie dostępna do 5 listopada. (PAP)

agm/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL