2011-02-01 (PAP) - Międzynarodowe konferencje, europejski konkurs na plakat związany z lotnictwem, wystawy fotografii lotniczej i konkursy plastyczne dla dzieci – tak warszawski Instytut Lotnictwa będzie świętował w tym roku 85-lecie istnienia. Jubileuszowe obchody zainaugurowała we wtorek w stolicy konferencja prasowa zorganizowana... na pokładzie 85-letniego tramwaju. Punktualnie o godz. 10 pojazd ruszył z Placu Narutowicza w "Trasę 85".
"Historii Instytutu, pasji, zaangażowania, wiedzy oraz doświadczenia nie sposób zamknąć w kilku słowach – powiedział na wtorkowej konferencji dyrektor IL Witold Wiśniowski. - To historia 85 lat badań, tworzenia, nowych wizji, gorących dyskusji, z których wyłania się historia całego polskiego lotnictwa".
Głównym wydarzeniem z okazji 85-lecia IL będzie Gala Jubileuszowa - 27 maja w stolicy. Poza tym, w tym roku zaplanowano konferencje dotyczące współpracy polsko-amerykańskiej (w zakresie nauki i technologii) oraz polsko-chińskiej (badawczej i przemysłowej) i Europejskie Forum "Marketing instytucji naukowych i badawczych".
W ramach jubileuszowych obchodów, Instytut wyda też historyczny album fotograficzny, organizuje wystawę fotografii lotniczej i konkursy plastyczne dla dzieci.
Przedstawiciele IL ogłosili również ogólnopolski konkurs na projekt medalu „Historia na medal – 85 lat Instytutu Lotnictwa”, który będzie trwać do końca marca. Instytut chce także zorganizować europejski konkurs na projekt plakatu związanego z lotnictwem pt. "Polecieć jak ptaki".
Wtorkowe wydarzenia komentował na bieżąco specjalny gość - znany rysownik Henryk Sawka. Jego rysunki zostaną wystawione na aukcję, dochód z której pozwoli na zorganizowanie wycieczki lotniczej dla chorego dziecka z warszawskiego Okęcia (gdzie swoją siedzibę ma Instytut Lotnictwa).
Historia IL sięga początków niepodległości Polski, ale oficjalną datą rozpoczęcia działalności jest 1 sierpnia 1926 roku. Do początku II wojny światowej placówka działała jako Instytut Badań Technicznych Lotnictwa i zajmowała się głównie badaniami oraz certyfikowaniem samolotów. W czasie wojny Instytut przerwał działalność, ale kadra pozostała w ścisłym związku z lotnictwem, podejmując pracę za granicą.
W 1945 r. został powołany Instytut Techniczny Lotnictwa, ulokowany w ocalałych budynkach. Opracowywano silniki pulsacyjne i strumieniowe, rozpoczęto prace nad śmigłowcem SP-GIL. Instytut prowadził badania homologacyjne samolotu Szpak 2 i pierwszego powojennego szybowca Sęp. W 1948 r. placówka zmieniła nazwę na Główny Instytut Lotnictwa, a w 1952 r. nadano jej nazwę, którą posługuje się do dziś – Instytut Lotnictwa.
Na przełomie lat 50. i 60. głównym konstruktorem Instytutu był prof. Tadeusz Sołtyk. Pod jego kierownictwem powstawały samoloty TS-Bies, TS-Iskra i ponaddźwiękowy prototyp samolotu treningowego TS-Grot. Oprócz samolotów placówka projektowała i badała rakiety (rakieta meteorologiczna Meteor 1.) oraz cele latające. Kolejne lata to głównie praca nad samolotem szkolno-bojowym I-22 Iryda, a następnie projekt samolotu I-23 Manager. Wśród projektów z lat 1990-2000 wyróżnia się dwumiejscowy samolot szkolny I-25 As, dwumiejscowy śmigłowiec szkolno-patrolowy IS-2 oraz poduszkowiec patrolowo-ratunkowy PRP-560 Ranger.
Obecnie w Instytucie pracuje prawie 1200, w przeważającej części młodych, badaczy i inżynierów. Od lutego 2005 roku Instytut jest partnerem konsorcjum „AERONET - Dolina Lotnicza”.
Paweł Wernicki(PAP)
pmw/ agt/ tot/