"Piękna Helena", jedyny istniejący model zabytkowego parowozu Pm 36 z 1937 r., jest główną atrakcją obchodów 80. urodzin Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Zaprezentowano też wystawę "Zaginione skarby". W jej skład wchodzą m.in. cenne dokumenty i mundury kolejowe.
"W tym roku świętujemy jubileusz 80-lecia muzeum, które zostało otwarte 13 grudnia 1931 r. Z tej okazji przygotowaliśmy wystawę +Zaginione skarby+, wydaliśmy album opowiadający o historii muzeum, w tym również o naszym oddziale w Sochaczewie (Muzeum Kolejki Wąskotorowej, oddział Muzeum Kolejnictwa w Warszawie - PAP), a także przyjechał do nas +Piękna Helena+ - zabytkowy parowóz z 1937 r." - powiedziała wicedyrektor muzeum, Walentyna Rakiel-Czarnecka.
"Jest to jedyny z dwóch zbudowanych egzemplarzy, drugi, obudowany aerodynamiczną otuliną, nagrodzony medalem na wystawie w Paryżu w 1937 r., zaginął w czasie wojny" - wyjaśniła Rakiel-Czarnecka.
"Piękną Helenę" będzie można oglądać do piątku do godziny 18.
Oprócz zabytkowego parowozu, zwiedzającym udostępniono wiele eksponatów, które wcześniej przechowywano w magazynach muzeum. Są wśród nich dokumenty, rozkłady jazdy, bilety, mundury zdjęcia. Są także wykonane ze złota, ozdobione diamentami odznaki kolejowe, przyznawane urzędnikom i ludziom zasłużonym dla kolei.
Oprócz zabytkowego parowozu, zwiedzającym udostępniono wiele eksponatów, które wcześniej przechowywano w magazynach muzeum. Są wśród nich dokumenty, rozkłady jazdy, bilety, mundury zdjęcia. Są także wykonane ze złota, ozdobione diamentami odznaki kolejowe, przyznawane urzędnikom i ludziom zasłużonym dla kolei.
"Z okazji jubileuszu muzeum przygotowaliśmy wystawę +Zaginione skarby+. Jej tytuł mówi sam za siebie: są to materiały, których nie pokazywaliśmy dotąd szerokiej publiczności" - powiedziała PAP Beata Młynarska z Działu Wystaw i Zbiorów muzeum. Według jej, na przeszkodzie stały problemy z zabezpieczeniami muzeum, czyli brak kamer i specjalnie zabezpieczonych gablot, chroniących eksponaty przed kradzieżą, lub zniszczeniem.
"Obecnie mamy już takie gabloty i kamery. Mamy pewność, że eksponaty będą odpowiednio zabezpieczone, dlatego zdecydowaliśmy się pokazać je zwiedzającym" - poinformowała Młynarska.
Jednym z najcenniejszych eksponatów, które zaprezentowano zwiedzającym, jest rosyjska, wykonana ze złota odznaka z brylantem, pochodząca z 1909 r. Odznaczono nią za prowadzenie carskiego pociągu inżyniera Zakrzewskiego. Wystawiono także pochodzącą złotą odznakę z brylantem, przyznawaną wyższym urzędnikom kolei austriackiej. Pochodzi ona z 1910 r. Jest zabytkowy mundur pracownika kolei Królestwa Polskiego z początku XX w.
Zwiedzający mogą także obejrzeć akcję, wyemitowaną przez spółkę Towarzystwo Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej. Można zobaczyć bilety kolejowe, np. rosyjski bilet z 1839 r. w formie blaszki, oraz bilet nr 2 wydany przez nowo utworzoną Kolej Warszawsko-Wiedeńską, czyli pierwszą linię kolejową na terenie Królestwa Polskiego, oddaną do użytku w 1848 r.
Dodatkowo wydany został album pt. "Zapomniane skarby", dokumentujący historię muzeum i prezentujący na 170 zdjęciach jego zbiory. (PAP)
maz/