Triduum Paschalne jak w soczewce zawiera to wszystko, co jest największą tajemnicą w sensie doniosłości życia Kościoła - podkreślił w wywiadzie dla PAP ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej bp Romuald Kamiński w przeddzień pierwszego dnia Triduum - Wielkiego Czwartku.
PAP: Proszę powiedzieć, dlaczego Triduum Paschalne określa Kościół jako kulminację życia liturgicznego całego roku?
Bp Kamiński: Przygotowujemy się do dni, które nazywamy Triduum Paschalnym przez cały Wielki Post. Natomiast w Triduum Paschalnym, jak w soczewce zawiera się to wszystko, co jest największą tajemnicą w sensie doniosłości życia Kościoła.
Rozpoczyna się ono uroczystym celebrowaniem Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek, w czasie której szczególne miejsce zajmuje promocja kapłaństwa i ustanowienie Eucharystii. Celebrujemy w tym dniu sakrament miłości, patrzymy jak Chrystus swoim przykładem wyznacza jakby nowe trendy w życiu świata, nową jakość życia. Chrystus umywając nogi apostołom, to nie jest tylko gest fizyczny, czy związany z kulturą, ale to jest wskazanie na wielkie sprawy służebności wobec drugiego człowieka.
W Wielki Piątek przeżywamy misterium Męki Pańskiej i śmierci Pana Jezusa. To jest celebracja tych wydarzeń, które poprzez krzyż prowadzą nas na wyżyny zbawienia, na wyżyny Królestwa Bożego.
W Wielką Sobotę celebrujemy taki czas, kiedy mamy okazję do wyciszenia i adoracji Najświętszego Sakramentu, na co szczególnie dzisiaj powinniśmy zwracać uwagę, bo w całym rozgardiaszu światowym bardzo dla człowieka niebezpiecznymi i nieprzychylnym, to wyciszenie przed obliczem naszego Pana i Zbawiciela w Najświętszym Sakramencie jest wskazaniem na coś, co jest pierwszorzędnym ratunkiem. Wielka sobota kończy się uroczystą Wigilią Paschalną.
PAP: Mimo rozpiętości tych trzech dni, Kościół woli je brać pod wspólny mianownik, nazywając jednym wielkim świętem - Triduum Paschalnym. Proszę wyjaśnić dlaczego?
Bp Kamiński: Wszystko to dotyczy bowiem jednego wydarzenia, tzn. wydarzenia zbawczego. Jest to rozłożone na trzy dni, w których są różne odsłony, ale można powiedzieć, że wszystko to ma nam pokazać podjęcie przez Jezusa Chrystusa wielkiego dzieła zbawienia ludzkości i zbawienia świata.
PAP: Skąd się wywodzą historyczne korzenie Triduum Paschalnego?
Bp Kamiński: Triduum Paschalne dokonało się w rzeczywistości w te wielkie dni, tak jak to jest zapisane w Ewangelii. To wszystko dokonało się w obecności i przy udziale Jezusa Chrystusa. Potem Kościół nie dodawał już niczego nowego w sensie materii fundamentalnej i dogmatycznej. Kształtował tylko pewną otoczka liturgiczną.
PAP: Co stanowi istotę Triduum Paschalnego?
Bp Kamiński: Kwintensencję Triduum Paschalnego stanowi tajemnica śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa.
Rozmawiał Stanisław Karnacewicz (PAP)
skz/ js/