Hasło "Teatr między słowami" ma przyświecać tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Retroperspektywy, który odbędzie się w Łodzi na przełomie sierpnia i września. W jego programie znalazły się spektakle teatrów niezależnych i mainstreamowych, warsztaty i koncerty.
"Większość z nas twierdzi, że na początku było słowo. Teatrolog Mirosław Kocur uważa, że był to taniec, są też antropolodzy, którzy uważają, że na początku był śpiew. Tak naprawdę początek teatru to połączenie tych wszystkich rzeczy. Pierwsza edycja Festiwalu była o tańcu, druga o muzyce, a ta będzie o słowie, które chcemy wyeksponować w sposób, które pozwoli rozumieć je zarówno poprzez śpiew, ruch, ciało i kontekst kulturowy" - podkreślił reżyser i dyrektor Festiwalu Tomasz Rodowicz na konferencji prasowej we wtorek.
Organizowane co dwa lata Retroperspektywy są miejscem konfrontacji artystycznych teatru niezależnego oraz mainstreamowego, platformą spotkań, warsztatów i dyskusji. Ich organizatorem jest Stowarzyszenie Teatralne Chorea, które działa w Łodzi od 2004 roku, kontynuując pracę zespołów artystycznych powstałych przy Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice.
Według Rodowicza, to jedyny festiwal w Polsce, który odrzuca podziały na gatunki i nurty, nie różnicuje artystów na zawodowców i amatorów; jego celem jest prezentowanie najciekawszych zjawisk teatralnych i definiowanie poprzez twórczość kulturowej tożsamości współczesnego człowieka.
Jak zapowiedział dyrektor Festiwalu, w tegorocznej edycji przedstawione zostaną spektakle, które "wyznaczają nowe myślenie o teatrze, zacierają różnice między koncertem i misterium, widowiskiem i rytuałem".
Retroperspektywy rozpoczną się 24 sierpnia i będą to dwa weekendy wypełnione przeglądem spektakli oraz wydarzeń muzycznych. Na sobotnie i niedzielne przedpołudnia zaplanowano warsztaty i master class, a po przedstawieniach - rozmowy z twórcami. Zaplanowano m.in. poetyckie spotkanie z jedną z najwybitniejszych polskich aktorek – Mają Komorowską oraz z występującą w monodramie "Matka Makryna", na podstawie powieści Jacka Dehnela, Ireną Jun, uznawaną za jedną z najlepszych wykonawczyń ról beckettowskich na świecie.
Wśród zagranicznych gości Festiwalu znalazła się wielokrotnie nagradzana grupa tancerzy z Portugalii – Vortice Dance Company z widowiskiem tanecznym Home 2.0., izraelska grupa Malenki Theatre z przedstawieniem Lear The Bastard's Story (Lear. Puppets and People) oraz grecki Omma Studio Theater, który zaprezentuje spektakl "ACESTICA – Nikos Kazantzakis: Śpiewy z Krety".
W programie znalazł się koncert "Pokój jej cieniom" tria wokalnego "Trzy Dni Później", performance niezależnej artystki Aurory Lubos "Welcome/Witajcie", a także wystawa i multimedialny muzyczny performance "Słowa" Galerii i Pracowni Art Brut oraz Igora Gawlikowskiego.
Retrospektywy to również spektakle Teatru Chorea - premierowa "2.0.4.5. Miniopera metafizyczna" w reż. Tomasza Rodowicza oraz "Rój. Sekretne życie społeczne".
"Rój to kontynuacja pracy z ludźmi niewidomymi i słabo widzącymi. Spektakl kierowany będzie do młodych ludzi i realizowany z audiodeskrypcją. To historia o rolach społecznych, rodzinnych więziach, religijnym podporządkowaniu i miłosnej manipulacji, która stanowić ma źródło pogłębionej wiedzy o analogiach między światem ludzkim i światem pszczół" - wyjaśnił reżyser Janusz Adam Biedrzycki.
Dla widzów od piątego roku życia przygotowano widowisko "Bracia polarnej zorzy" Teatru Figur Kraków – jednego z najbardziej znanych teatrów cieni w Polsce. Najmłodsi będą mogli wziąć udział również w umuzykalniających warsztatach wg teorii E.E. Gordona.
Festiwal zakończy koncert neTTheatre - z okazji 10-lecia formacji pojawią się w nim fragmenty jej najgłośniejszych spektakli. Na scenie pojawią się wybitni twórcy: Mariusz Bonaszewski, Paweł Passini, Paweł Janyst, Beata Passini, D'Roots Brothers, Daniel Moński.
Wszystkie festiwalowe wydarzenia odbędą się w Fabryce Sztuki w Łodzi.(PAP)
autorka: Agnieszka Grzelak-Michałowska
agm/ itm/