Nowatorskie spektakle teatralne młodych artystów, stworzone w oparciu o twórczość Brunona Schulza, Jamesa Joyce’a, Jana Sebastiana Bacha, złożą się na program festiwalu „Generator Nadziei”, który rozpocznie się w piątek w Ośrodku Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (Lubelskie).
„+Generator Nadziei+” to stworzony z inicjatywy Włodzimierza Staniewskiego i realizowany od 2015 roku program dedykowany młodym twórcom teatralnym. W ramach festiwalu reżyserzy oraz zaproszeni przez nich goście pracują nad własnymi projektami w przestrzeniach Ośrodka Praktyk Teatralnych +Gardzienice+” – poinformował rzecznik prasowy festiwalu Dominik Gac.
Podczas festiwalu – który potrwa dwa dni - zaprezentowane zostaną trzy premiery teatralne, a także spektakle towarzyszące. Widzowie będą mogli zobaczyć m.in. operę kameralną pt. „Noc poślubna”, opartą na motywach „Sklepów cynamonowych” Brunona Schulza, którą skomponował i wyreżyserował Jan Lech. Jak zapowiadają organizatorzy, przedstawienie łączące sfery dźwięku i plastyki, przygotowane zostało z myślą o wnętrzu sali balowej gardzienickiego pałacu i „traktuje o poszukiwaniu miłości w świecie odartym z mistycyzmu”.
„Finnegans Wake” to tytuł spektaklu w reż. Macieja Gorczyńskiego, opartego na fragmentach ostatniej powieści Jamesa Joyce’a, pod tym samym tytułem, której akcja dzieje się w irlandzkim pubie, na stypie, w czasie czuwania przy zmarłym Timie Finneganie. Spektakl wykorzystuje tekst oryginalny powieści oraz polskie tłumaczenia (Macieja Słomczyńskiego i Krzysztofa Bartnickiego), a towarzyszyć temu będzie irlandzka muzyka oraz liczne nawiązanie do historii Irlandii - ojczyzny pisarza.
Teatralizowany koncert fortepianowy „Polifonie/poliwizje” przedstawi na festiwalu pianistka i scenografka Katarzyna Wesołowska. Wykonywać będzie ona utwory Jana Sebastiana Bacha, będące jednymi z najdoskonalszych przykładów polifonii w historii muzyki. „Abstrakcyjna instalacja plastyczna, towarzysząca koncertowi, zwróci uwagę na wielopłaszczyznowość i architektoniczność muzyki” – zaznaczył Gac.
W programie jest także „Złoty Osioł. Esej sceniczny o kobietach i pragnieniu” na podstawie „Metamorfoz albo Złotego Osła” Lucjusza Apulejusza z Madaury - przygotowany przez studentów wydziału Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego – absolwentów kursu ekologii teatru Włodzimierza Staniewskiego. Na festiwalu zaprezentuje się też młodzieżowy Teatr Puk-Puk ze Świdnika, który przedstawi spektakl „U Janka na urodzinach” w reż. Katarzyny Marjasiewicz, nawiązujący do twórczości Jana Brzechwy – zarówno tej dla dzieci, jak i dla dorosłych.
Festiwal zakończy w sobotę pokaz nowej wersji „Oratorium Pytyjskiego” w wykonaniu Teatru „Gardzienice”. Zaprezentowane będą też filmy obrazujące pracę i dokonania tego teatru oraz wystawa dokumentująca 40 lat jego istnienia.
„Gardzienice” to założony w 1977 r., kierowany przez Włodzimierza Staniewskiego, znany na świecie teatr, określany jako eksperymentalny i antropologiczny. Charakterystycznym dla niego działaniem jest poszukiwanie i badanie rdzennych i antycznych tradycji muzycznych oraz stosowanie oryginalnych technik aktorskich w posługiwaniu się głosem i ciałem. Teatr występował na całym świecie, na wielu prestiżowych festiwalach i scenach. Ma w swoim dorobku nie tylko wybitne spektakle, ale też liczne osiągnięcia w edukacji teatralnej.
Ośrodek funkcjonuje w odrestaurowanym kompleksie pałacowo-parkowym we wsi Gardzienice, niedaleko Lublina. Na jego potrzeby odbudowano i zaadaptowano cztery budynki - zabytkowy pałac z XVII w., oficynę pałacową, spichlerz z końca XIX w. oraz budynek gospodarczy, a także otaczający ich park. Całość zajmuje przestrzeń kilku hektarów. (PAP)
Autorka: Renata Chrzanowska
ren/ agz/