Prezentacją pracy polskiego artysty Pawła Grobelnego na świeżym powietrzu i otwarciem wystawy polskich projektów zmieniających przestrzeń publiczną rozpoczęła się w piątek seria polskich wydarzeń podczas Design Week Budapest.
Praca Grobelnego „In Situ” stanęła w ogrodzie przed willą pierwszego dyrektora budapeszteńskiego Muzeum Sztuki Stosowanej Gyoergya Ratha, w której od września prezentowana jest kolekcja najcenniejszych eksponatów secesyjnych Muzeum.
„Po raz pierwszy zagraniczna instytucja przekazała Muzeum Sztuki Stosowanej w darze współczesną pracę do prezentacji na świeżym powietrzu. To ławka, a ławka jest miejscem wspólnoty. Myślę, że nic nie może lepiej symbolizować polsko-węgierskiej przyjaźni niż ławeczka w parku, na której każdy może usiąść i zacząć rozmawiać oraz nawiązywać znajomości” – powiedziała PAP szefowa działu współczesnego designu w Muzeum Judit Horvath.
Jak zaznaczył sam autor, obiekt można traktować jako ławkę, ale też jako rzeźbę. Został stworzony specjalnie z myślą o tej konkretnej przestrzeni i jest dostosowany do założeń ogrodu willi Ratha – stanął przy istniejącej ścieżce, a jego zielony kolor został dopasowany do koloru elewacji willi.
Jak powiedziała PAP menedżerka programu Polska Design Instytutu Adama Mickiewicza (IAM) Maria Ostrowska, w trakcie Design Week Budapeszt IAM przedstawi trzy działania realizowane we współpracy z Instytutem Polskim w Budapeszcie oraz Muzeum w Stalowej Woli.
Pierwszym jest właśnie ławeczka. Drugi to otwarta także w piątek w Galerii Platan wystawa „Miejskie prototypowanie”. Prezentuje ona polskie projekty dla przestrzeni miejskiej, z których większość to prototypy. „Koncentrują się nie tylko na człowieku, ale i kryjącej się w mieście naturze, uwzględniając potrzeby i pomysły na korzystanie z przestrzeni miejskiej” – zaznaczyła.
Grobelny, który jest też kuratorem tej wystawy, powiedział PAP, że przedstawia ona najciekawsze jego zdaniem projekty dla przestrzeni publicznej w ostatnim czasie. „To są projekty innowacyjne, bo dotykają nowych potrzeb w przestrzeni publicznej” – podkreślił.
Na ekspozycji można zobaczyć np. instrument miejski Jana Pfeifera – barierkę, która wydaje dźwięki. Jednym z wdrożonych projektów są odbijające światło panele Joanny Piaścik, które można zamontować na elewacjach budynków naprzeciwko fasad wychodzących na północ lub wschód w celu ich doświetlenia. Panele takie znajdują się już na ulicy Szpitalnej w Warszawie.
Inny funkcjonujący już w przestrzeni publicznej projekt to lampy uliczne z wbudowanymi budkami dla ptaków. Stanęły one m.in. w Poznaniu.
Bardzo ważnym aspektem pokazywanych projektów jest ich interdyscyplinarność. Powstawały one często we współpracy z technologami, fizykami, dźwiękowcami, ornitologami, a także z jednostkami badawczymi na polskich uczelniach wyższych.
Wystawa jest częścią koordynowanego przez IAM międzynarodowego programu kulturalnego POLSKA 100, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2021.
Trzeci projekt realizowany przez IAM w ramach Design Week to wystawa, „dotycząca pytania o to, czy istnieje w projektowaniu lokalny kolor, na ile projektanci z danego regionu inspirują się paletą kolorystyczną, która czasem podświadomie, a czasem bardzo świadomie jest w ich zasięgu” – dodała Ostrowska. Kuratorka Agnieszka Jacobson-Cielecka pokaże na niej obiekty z Polski, Słowacji, Czech i Węgier.
Podczas otwartego w piątek Design Week Budapest, który potrwa do 19 października, odbędzie się około 250 wydarzeń nie tylko w Budapeszcie, ale też w Peczu, Debreczynie, Sopron czy Veszprem.
Z Budapesztu Małgorzata Wyrzykowska (PAP)
mw/ jo/ mc/