Sejmowa komisja łączności z Polakami za granicą zaapelowała do szefów: MSZ i MEN o „intensyfikację wspólnych działań zmierzających do wypracowania - w dialogu ze stroną białoruską - właściwych warunków do prowadzenia szkolnictwa” dla mniejszości polskiej na Białorusi.
Komisja podkreśliła w przyjętym we wtorek dezyderacie, że "wyraża zaniepokojenie problemami dotykającymi oświatę polską na Białorusi". "Brak otwartego dialogu władz białoruskich z przedstawicielami mniejszości polskiej oraz narastające ograniczenia w dostępie do nauczania języka polskiego, stoją w sprzeczności z traktatem między Polska a Białorusią o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy z dnia 23 czerwca 1992 r." - wskazała sejmowa komisja.
Jak zaznaczono, jest to "także niezgodne z deklaracjami o tworzeniu warunków do nauki języka ojczystego mniejszości polskiej, zawartymi w umowie i porozumieniach dotyczących współpracy w dziedzinie kultury, nauki i oświaty".
Komisja w dokumencie zaapelowała do ministra sprawa zagranicznych Jacka Czaputowicza oraz minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej o "intensyfikację wspólnych działań zmierzających do wypracowania w dialogu ze stroną białoruską właściwych warunków do prowadzenia szkolnictwa dla mniejszości polskiej".
Członkowie komisji uznali, że szczególnym priorytetem jest "otwarty dla wszystkich zainteresowanych dostęp do kształcenia w szkołach z polskim językiem nauczania w Grodnie i Wołkowysku".
Komisja w dezyderacie apeluje też do szefa MSZ o "intensyfikację działań służb dyplomatycznych, zmierzających do skutecznego egzekwowania zobowiązań strony białoruskiej do stwarzania warunków dla rozwoju edukacji mniejszości polskiej na Białorusi, zadeklarowanych w traktacie oraz w umowie między Polską a Białorusią o współpracy w dziedzinie kultury, nauki i oświaty, w porozumieniu o współpracy między ministrem edukacji narodowej i sportu Polski a ministrem edukacji Białorusi, a także w porozumieniu między Polska a Białorusią o współpracy w dziedzinie edukacji".
Według członków sejmowej komisji, "skoordynowane działania MSZ i MEN przyczynią się do poprawy stanu oświaty mniejszości polskiej na Białorusi i pozwolą na realizację jej długofalowych celów". (PAP)
autor: Anna Tustanowska
amt/ mrr/