Pandemia koronawirusa spowodowała, że planowany bieg upamiętniający 175. rocznicę powstania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej przeniesiony został na 2021 rok. Organizatorem imprezy są stołeczne Muzeum Sportu i Turystyki, Stacja Muzeum oraz Fundacja Grupy PKP.
"Jestem dobrej myśli, że w przyszłym roku, bieg po historycznej trasie +drogi żelaznej+ z Warszawy do Wiednia dojdzie do skutku” – powiedział PAP dyrektor MSiT Sławomir Majcher.
Dziesięciu uczestników miało ruszyć z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, potem do Skierniewic, Częstochowy, Zawiercia, Sosnowca i dalej przez Czechy do Wiednia.
"W miastach przez które mieli przebiegać uczestnicy imprezy miały odbyć się imprezy promujące bieganie i historię kolei. Pomoc gwarantowały samorządy, a także członkowie Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, którzy mieli prezentować się w strojach z tamtej epoki. Organizatorzy zakładali, że po trzech dobach biegacze dotrą do stolicy Austrii, gdzie w miejscowym Instytucie Polski planowano finał przedsięwzięcia" - dodał Majcher.
W każdej z miejscowości leżącej w Polsce do sztafety mieli dołączyć tamtejsi sympatycy biegania. Nad sportową częścią imprezy miał czuwać wielki propagator tej formy rekreacji, prezes Fundacji Maraton Warszawski Marek Tronina.
Głównymi inicjatorami budowy kolei byli wiceprezes Banku Polskiego Henryk Łubieński oraz przedsiębiorca Piotr Antoni Steinkeller. W listopadzie 1844 roku ukończono pierwszy odcinek linii prowadzący z Warszawy do Pruszkowa. 14 czerwca 1845 roku sfinalizowano odcinek do Grodziska Mazowieckiego, a 15 października tory doprowadzono do Skierniewic i Łowicza.
1 grudnia pasażerowie mogli dotrzeć do Częstochowy, a 1 kwietnia 1848 roku do granicy z zaborem austriackim w Maczkach (dziś dzielnica Sosnowca).
Linia miała 327,6 km długości i posiadała 27 stacji. Była to pierwsza linia kolejowa na ziemiach Królestwa Polskiego i najdłuższa jednorazowo budowana linia w Europie. (PAP)
jej/ cegl/