Regularne weekendowe przejazdy z Bytomia do Miasteczka Śląskiego i z powrotem rozpoczęło w sobotę Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. W maju operator cieszącej się coraz większą popularnością zabytkowej kolejki oferował już kursy na skróconej trasie – do Tarnowskich Gór.
SGKW co roku uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na 21-kilometrowej linii: Bytom – Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie. Przejazdy odbywają się w weekendy. Jesienią można też korzystać ze specjalnej oferty, obejmującej niedzielne przejazdy połączone ze zwiedzaniem znajdującej się na liście dziedzictwa UNESCO Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.
Podobną ofertę Stowarzyszenie przygotowało w tym roku w maju. Początkowo założono po dwa kursy we wszystkie majowe niedziele. Ze względu na duże zainteresowanie, nawet przy niepogodzie, operator kolejki szybko zwiększył ofertę do trzech kursów na dzień, a potem rozszerzył ją o soboty.
W sobotę, po przeprowadzeniu koniecznych prac torowych za Tarnowskimi Górami, SGKW uruchomiło natomiast weekendowe pociągi wakacyjne na całej trasie, której ostatni odcinek przebiega obok popularnego zalewu rekreacyjnego Nakło-Chechło. Stały rozkład jazdy wprowadzono na każdą sobotę i niedzielę od 5 czerwca do 5 września.
Z kolejki można skorzystać nie tylko aby dojechać do Zabytkowej Kopalni Srebra albo na plaże nad zalewem. Wzdłuż 21 kilometrów toru o rozstawie szyn 785 mm znajdują się też inne atrakcje: zabytkowa elektrociepłownia w Bytomiu-Szombierkach, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór czy wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze.
Z Bytomia Wąskotorowego odjazdy przewidziano w sezonie o godzinach 9.00, 12.00 i 16.00. Z Miasteczka Śląskiego pociągi wyruszają o 10.30, 13.30 oraz 17.30. Bilety są do kupienia u obsługi pociągu. W składzie znajduje się wagon do przewozu rowerów i większego bagażu (wózki dziecięce itp.), którego obsługą zajmuje się wolontariusz stowarzyszenia.
Dodatkowo w każdą niedzielę o godzinie 11.40 i 14.30 SGKW zaprasza na zwiedzanie stacji Bytom Karb Wąskotorowy z przewodnikiem. Czas zwiedzania to około godziny, przewodnik czeka na peronie stacji. Podczas zwiedzania czynny jest sklep z pamiątkami znajdujący się w Izbie Tradycji.
SGKW zwraca uwagę, że przystanki Elektrownia Szombierki oraz Dąbrowa Miejska są w tym sezonie przystankami na żądanie, obsługiwanymi w razie obecności pasażerów na peronie lub zgłoszenia chęci wysiadania u kierownika pociągu. W razie braku zainteresowania pociąg przejedzie przez nie bez zatrzymania.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w 1853 r. przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
W najlepszych czasach sieć wąskich torów liczyła ponad 230 km i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od 2002 r. zachowany odcinek kolei służy przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym miasto Bytom wraz z pasjonatami z działającego od 2003 r. SGKW. Bazą Stowarzyszenia jest stacja w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy i wagony, lokomotywownię, warsztaty czy urządzenia sterowania ruchem.
Część infrastruktury kolejki należy do bytomskiego samorządu, miasto w poprzednich latach wspierało też SGKW inwestycyjnie (zdecydowaną większość pracy związanej z utrzymaniem taboru i torowisk wykonują wolontariacko miłośnicy kolei, w tym członkowie stowarzyszenia, którzy pozyskują też np. prywatnych sponsorów).
Od 2019 r. samorząd Bytomia zwiększył wydatki na kolejkę. W 2020 r. wykonano remont łącznie 1160 metrów linii, kosztem 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł zapewniła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Oprócz tego miasto dofinansowało SGKW kwotą blisko 399 tys. zł. Wiosną br. bytomscy radni zdecydowali o przystąpieniu do stowarzyszenia.
W ub. roku, między 27 czerwca a 7 grudnia, pociągi SGKW przewiozły łącznie - mimo ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa - ponad 19,6 tys. osób. W 2019 r. liczba przewiezionych przez SGKW podróżnych wyniosła blisko 21,3 tys. osób. Pociągi stowarzyszenia przejeżdżają co roku po kilka tysięcy kilometrów. (PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mmu/