Mimo zakończenia wakacyjnego sezonu Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) - operator zabytkowej kolejki wąskotorowej, łączącej Bytom z Miasteczkiem Śląskim – zaprasza na weekendowe jesienne przejazdy. Pociągi będą ciągnięte m.in. przez ponad 70-letni parowóz.
Jak wynika z informacji SGKW, terminy jesiennych przejazdów to: sobota 16 września, niedziela 17 września i sobota 23 września. Będzie wtedy można odbyć podróż pociągiem wąskotorowym z Bytomia Wąskotorowego (peron wąskotorowy dworca głównego w Bytomiu) do Suchej Góry i Tarnowskich Gór oraz z powrotem.
Co roku SGKW uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na liczącej 21 km trasie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. To jedyny zachowany odcinek górnośląskiej sieci wąskotorowej, która w najlepszych czasach liczyła (bez bocznic) ponad 200 km.
Wzdłuż istniejącej do dziś linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze, czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Poza sezonem wakacyjnym pociągi uruchamiane są zwykle na trasie skróconej – między Bytomiem i Tarnowskimi Górami. Tak jest i w tym roku. Pociągi zestawione z otwartych i zamkniętych wagonów będą kursowały najdalej do Tarnowskich Gór i z powrotem, a poprowadzi je zabytkowy parowóz Ryś lub lokomotywa spalinowa Faur.
Szczegółowy rozkład jazdy, cennik oraz mapy dojazdu na stacje wąskotorówki można znaleźć na stronie sgkw.eu w zakładce: dla podróżnych. Na osoby odwiedzające w tych dniach stację Bytom Karb Wąskotorowy (na końcu ul. Mikołaja Reja w Bytomiu) będą czekać atrakcje, w tym: zwiedzanie nastawni BKw, zwiedzanie izby tradycji czy zwiedzanie stacji z przewodnikiem.
Dostępne będą też: przejazdy drezyną ręczną i zwiedzanie lokomotywy od spodu, czyli możliwość poznania lokomotywy z kanału technicznego. Dla uczestników wydarzenia zostanie rozpalone ognisko integracyjne, będzie można też kupić lody z jednej z bytomskich lodziarni.
Aby budować jak najszerszą ofertę, SGKW dba o tabor i jego zaplecze oraz stara się utrzymać w jak najlepszym stanie torowisko. W poprzednich latach pociągi prowadzone były trakcją spalinową. W 2019 r. SGKW kupiło wspólnym staraniem swoim i bytomskiego samorządu w 2019 r. 70-letni parowóz T49 Ryś. Do grudnia 2021 r. trwał jego remont – prowadzony m.in. dzięki internetowej zbiórce.
Od ub. roku pociągu ciągnięte przez Rysia wpisały się już w krajobraz górnośląskiej wąskotorówki. SGKW przypomina swoim pasażerom, że parowóz, oprócz pary, z komina wyrzuca sadzę, należy więc wziąć to pod uwagę przy wyborze odzieży. Wyjaśnia też, że parowóz wymaga obsługi, stąd kursuje na skróconej trasie: czas przejazdu pełną trasą z uwzględnieniem jego obsługi byłby zbyt długi.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały w 1853 r. Są najstarszą koleją wąskotorową w Polsce i drugą najstarszą koleją tego typu w Europie, starsza jest tylko Ffestiniog Railway w Walii. Przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień.
Gęsta sieć wąskich torów o rozstawie 785 mm łącząca większość górnośląskich hut i kopalń rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy.
Rozwój transportu samochodowego w drugiej połowie XX wieku spowodował, że kolej wąskotorowa miała co raz mniej towarów do przewożenia. Zamykano kolejne linie. Pociągi towarowe przestały kursować w 2001 r.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ jann/