Wykonawcy remontu zbudowanej w 1942 r. obrotnicy parowozowej przy lokomotywowni Katowice Szopienice Północne poszukuje zarządca kolejowej infrastruktury, spółka Polskie Linie Kolejowe. Obecnie w lokomotywowni stacjonują pojazdy techniczne PKP PLK.
O ogłoszeniu przetargu na prace o szacunkowej wartości 800 tys. zł poinformowała w czwartek Katarzyna Głowacka z biura prasowego PLK. Zaznaczyła, że spółka oczekuje wykonania remontu do czerwca br.
Obrotnica parowozowa przy obecnej towarowej stacji Katowice Szopienice Północne została zbudowana z 1942 r. Urządzenie ma 23 m długości i służy do zmiany kierunku jazdy pojazdów szynowych poprzez obrócenie pomostu, na którym taki pojazd się znajduje.
Obrotnice stosowano, aby zaoszczędzić miejsce i czas konieczny na manewrowanie taborem. Zwykle znajdują się w centralnych punktach lokomotywowni wachlarzowych – tory rozchodzą się od nich na kształt ramion wachlarza do stanowisk przykrytych halą postojową.
W Szopienicach takich torów jest dwanaście: stoją na nich pojazdy techniczne i – w razie potrzeby - wagony wykorzystywane do transportu materiałów. Obracana platforma jest w stanie przestawić pojazdy o masie do 35 ton.
„Sprawne działanie obrotnicy umożliwia szybki wyjazd pociągów technicznych m.in. do usuwania usterek i awarii na sieci. Po przeprowadzonych pracach możliwe będzie sprawniejsze korzystanie z obrotnicy i wprowadzanie pociągów do hal, które są obecnie remontowane” – wskazała Głowacka.
Remont obrotnicy ma objąć m.in. naprawę układu napędowego, wymianę kół zębatych w napędach mechanicznym i ręcznym oraz wymianę instalacji elektrycznej. Wymienione będą także podkłady na pierścieniu obrotnicy.
Projekt „Wykonanie remontu kapitalnego oraz wykonanie przeglądów obrotnicy parowozowej zlokalizowanej na terenie Sekcji Eksploatacji Katowice wraz ze sporządzeniem Dokumentacji Techniczno-Ruchowej (DTR)” będzie finansowany środkami budżetowymi PLK.
We wrześniu 2020 r. PLK podpisały umowę na kompleksową przebudowę – planowo w ciągu 31 miesięcy - stacji Katowice Szopienice Północne – jako części prac na liniach tworzących północną obwodnicę towarową Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Zakres prac na stacji Szopienice Północne obejmuje wymianę torów i rozjazdów, sieci trakcyjnej, budowę nowej nastawni z nowoczesnymi urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i przebudowę wiaduktu nad ważną dla katowickiej dzielnicy Szopienice ul. Lwowską.
Prace zamówiono u konsorcjum w składzie: KZN Rail (lider), Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane TOR, ELKOL oraz Nowak–Mosty. Zgodnie z informacjami z platformy przetargowej PLK osiągnięta w aukcji elektronicznej cena umowna wyniosła 119 mln zł brutto.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ drag/