![Cieszyn: ratusz miejski i studnia z figurą św. Floriana, na rynku tramwaj, dorożki. Fot. NAC](/sites/default/files/styles/open_article_750x0_/public/201812/cieszyn.jpg?itok=PdJeWb2Z)
Cieszyn chce przypomnieć o tramwaju, który kursował tam przed stu laty. Burmistrz miasta Gabriela Staszkiewicz powiedziała w piątek, że przebieg dawnej trasy upamiętni pojedynczy, podświetlony ślad. Powstać ma też niewielkie muzeum obok granicznego mostu z Czechami.
„Będzie to jeden podświetlany tor, biegnący wzdłuż całej niegdysiejszej trasy. Zaznaczone zostaną też miejsca, w których znajdowały się przystanki. W każdym z nich znajdą się informacje dla turystów przybliżające miejsce, w którym się znajdują, a także promujące okoliczne atrakcje” – powiedziała burmistrz.
Staszkiewicz podkreśliła, że przy granicznym moście Przyjaźni z Czechami powstanie niewielkie muzeum, które przybliży cieszyńskie tramwaje. Zostanie wzniesiony w miejscu, które obecnie zajmuje - coraz bardziej zdewastowany i szpecący okolicę - budynek dawnej strażnicy granicznej. Zostanie on wyburzony.
„W muzeum zostanie zaprezentowana makieta tramwaju, a także zdjęcia i pocztówki sprzed stu lat, które go przybliżą” – dodała.
Gabriela Staszkiewicz powiedziała, że tworzony jest już szczegółowy projekt, który ma być gotowy wiosną przyszłego roku. „Aby go zrealizować, będziemy poszukiwali funduszy zewnętrznych, ponieważ jest to kwota rzędu ok. 20 mln zł” – dodała.
Burmistrz zaznaczyła, że realizacja projektu w przyszłym roku jeszcze się nie rozpocznie. „Przede wszystkim musimy poczekać na +uciepłownienie+ ul. Głębokiej, którą niegdyś wiodła trasa tramwaju. To zostanie zrealizowane w przyszłym roku. Liczę jednak, że do 2022 r. uda się sfinalizować projekt” – powiedziała.
Na przełomie 2017 i 2018 r. Cieszyn zlecił analizę, czy możliwe jest przywrócenie kursowania tramwajów. Okazało się to zbyt kosztowne i trudne technicznie. "Polskie przepisy nie dopuszczają do ruchu tramwajów wąskotorowych, jakie kiedyś w mieście kursowały. Z kolei przy zastosowaniu współcześnie używanego rozstawu szyn wagony miałyby duże kłopoty na zakrętach dawnej trasy. Gdyby wytyczyć nową trasę, to też nie byłoby łatwo, bo Cieszyn jest miastem położonym na terenie górzystym" – mówiła wiosną br. Renata Karpińska z cieszyńskiego magistratu.
Trasa tramwajowa powstała w Cieszynie w 1911 r. Liczyła niespełna 1,8 tys. m. Łączyła historyczne centrum miasta z jego zachodnią częścią, położoną za rzeką Olzą (obecnie Czeski Cieszyn). Trasa wiodła od dzisiejszej ulicy Bielskiej przez Rynek i ulicę Głęboką, a następnie przez most na Olzie, główną ulicę współczesnego Czeskiego Cieszyna aż do dworca kolejowego. Linia istniała jeszcze po 1920 r., w którym miasto zostało podzielone między Polskę i Czechosłowację, choć kontrola graniczna uniemożliwiała utrzymanie płynności. Zlikwidowano ją w 1921 r. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ itm/