Polska po 1989 roku

01.04.2017

Kpt. Maciej Sodkiewicz odebrał nagrodę im. Leszka Wiktorowicza - za rejs na Arktykę

Kapitan Maciej Sodkiewicz (P) odbiera Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza z rąk syna kpt. Wiktorowicza - Mariusza Wiktorowicza. Fot. PAP/B. Zborowski Kapitan Maciej Sodkiewicz (P) odbiera Nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza z rąk syna kpt. Wiktorowicza - Mariusza Wiktorowicza. Fot. PAP/B. Zborowski

Kpt. Maciej Sodkiewicz odebrał w sobotę w Warszawie nagrodę im. Kapitana Leszka Wiktorowicza - budowniczego i legendarnego komendanta "Daru Młodzieży". Został wyróżniony za rekordowy - wiodący najdalej na północ - rejs na Arktykę.

"Kapitan Leszek Wiktorowicz był człowiekiem o niezwykłych zdolnościach, wyjątkowych kompetencjach, odwadze i wielkiej fantazji. W każdym z laureatów tej nagrody szukamy podobnych cech. Do tego grona dołączył Maciej Sodkiewicz, kolejny kapitan w sztafecie wielkich polskich żeglarzy odbywających rejsy na Daleką Północ" - powiedział podczas uroczystej gali członek kapituły reprezentujący Press Club Polska Waldemar Heflich.

W ramach wyprawy "Sekstant Expedition - Lodowe Krainy" jacht "Barlovento II" pod dowództwem kpt. Sodkiewicza popłynął wzdłuż Grenlandii, potem dookoła Spitsbergenu i dalej na północ na pozycję 82,37 N szerokości geograficznej. Pobił tym samym rekord ustanowiony w 2012 r. przez rosyjskiego kapitana Daniła Gawriłowa, który na jachcie "Piotr I" dopłynął na szerokość 82,19 N.

"Żaden kapitan jeszcze nigdy nigdzie sam nie dopłynął. Za tym sukcesem stoi sztab ludzi i to także im należą się podziękowania i gratulacje" – podkreślił kpt. Maciej Sodkiewicz, odbierając nagrodę.

"Żaden kapitan jeszcze nigdy nigdzie sam nie dopłynął. Za tym sukcesem stoi sztab ludzi i to także im należą się podziękowania i gratulacje" – podkreślił Sodkiewicz, odbierając nagrodę.

Heflich wskazał, że Sodkiewicz mimo młodego wieku jest doświadczonym kapitanem, znanym z odpowiedzialności za swoje załogi i z niezwykłej determinacji w realizacji ambitnych celów.

Sodkiewicz urodził się 24 sierpnia 1978 r. w Tczewie (Pomorskie). Studiował na Wydziale Automatyki i Robotyki Politechniki Gdańskiej. Zaczął żeglować, mając 10 lat. Przepłynął ponad 60 tysięcy mil morskich, z czego 50 tysięcy jako kapitan.

Nagrodą Specjalną im. Kapitana Leszka Wiktorowicza wyróżniony został w tym roku kapitan Aleksander Kaszowski - inicjator powołania Sekcji Żeglarstwa Morskiego przy KKS Brda oraz budowy pełnomorskich jachtów: "Euros", "Zentek", "Solanus"; kapitan "Eurosa" w rejsie wokół Przylądka Horn, wieloletni propagator żeglarstwa, wychowawca wielu pokoleń żeglarzy.

"Aleksander Kaszowski jest twórcą żeglarstwa morskiego w Bydgoszczy, a także jednym z niewielu jachtowych sterników żeglugi wielkiej. To od niego pałeczkę Grotmaszta Bractwa Kaphornowców przejął kpt. Leszek Wiktorowicz. I to w bydgoskich zakładach ZNTK, których dyrektorem był Aleksander Kaszowski, wyprodukowano koła sterowe na budowany wówczas +Dar Młodzieży+" – powiedział kpt. Antoni Bigaj, odbierając nagrodę w imieniu nieobecnego laureata.

Nazwiska wyróżnionych ogłoszono 23 lutego w Gdyni na pokładzie żaglowca "Dar Pomorza".

W 2016 r. laureatem Nagrody im. Kapitana Leszka Wiktorowicza został kpt Piotr Kuźniar za przygotowanie i zrealizowanie wyprawy żeglarskiej "Selma-Antarktyda-Wytrwałość 2014/2015", po wodach Antarktyki, śladami Ernesta Shackletona, z finalnym etapem na antarktycznym Morzu Rossa. Dwa lata temu laur przypadł kpt. Wojciechowi Maleice, który wraz z załogą najmniejszego polskiego żaglowca rejowego "Kapitan Głowacki" z Trzebieży (Zachodniopomorskie) zwyciężył w The Tall Ships' Race 2014.

W 2014 r. nagrodzono Andrzeja Drapellę, zastępcę kapitana i kapitana na żaglowcach: "Pogoria", "Fryderyk Chopin", "Zawisza Czarny" i "Oceania". W 2013 r. laur przyznano Tomaszowi Ostrowskiemu, kapitanowi żaglowca "Fryderyk Chopin" za wygranie regat Tall Ship Races. Rok wcześniej, w pierwszej edycji, nagroda przypadła kpt. Januszowi Zbierajewskiemu, komendantowi rejsów "Zobaczyć morze" dla osób niewidomych i niedowidzących.

Leszek Wiktorowicz urodził się w 1937 r. Przeszedł do historii polskiego żeglarstwa dzięki wyczynowi z lat 1987-88, kiedy dowodził w najbardziej spektakularnym w dziejach polskiej floty i szkolnictwa morskiego rejsie fregaty - wyprawie dookoła świata, po wodach Oceanu Południowego, wokół trzech przylądków: Dobrej Nadziei, Leeuwin i Horn. Podczas tego rejsu Wiktorowicz przeszedł pod pełnymi żaglami pod mostem Harbour Bridge w Sydney (Australia). Zmarł w 2010 r. w Gdyni. (PAP)

ktl/ akw/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL