Międzynarodowy konkurs na logo Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ogłosiły w piątek władze tej organizacji. Chcą, aby logo kojarzyło się m.in. ze współpracą, nowoczesnością, ideą smart city, a także pokazywało potencjał gospodarczy i intelektualny Metropolii.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Z mocy ustawy ma zajmować się m.in. transportem publicznym i planowaniem przestrzennym.
Dotąd w materiałach graficznych GZM posługiwała się różnymi wzorami zapisu swej nazwy. Podczas tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w maju br. reklamowała się dużą pomarańczową literą „M”, w którą wpisano białymi wersalikami pełną nazwę "Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia".
Przedstawiciele Metropolii akcentowali jednak, że było to rozwiązanie tymczasowe. W piątek ogłosili konkurs na „opracowanie projektu logotypu, który stanie się podstawą systemu identyfikacji wizualnej”. Jak podała rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska, międzynarodowy charakter konkursu ma zapewnić nawiązana przez władze Metropolii współpraca z Siecią Miast Kreatywnych UNESCO w dziedzinie designu.
„Nie chcemy zamykać się na żadne koncepcje i propozycje. Konkurs daje nieograniczoną możliwość wszystkim artystom-grafikom do przedstawienia nam swoich pomysłów, jak wizualna prezentacja Metropolii powinna wyglądać” – powiedział cytowany przez Rożnowską przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Kazimierz Karolczak.
„Wyzwanie przed projektantami spore, bo muszą znaleźć spójny klucz łączący w jedno wszystkie 41 miast i gmin, tworzących Metropolię. Chcemy też, żeby nasze logo zrywało z pewnymi, wciąż niestety funkcjonującymi, stereotypami i pokazywało potencjał naszego obszaru takim, jakim jest w rzeczywistości. Metropolia GZM to największa metropolia w Europie Środkowej, o olbrzymim potencjale gospodarczym, społecznym, intelektualnym, komunikacyjnym i kulturalnym” - zaznaczył Karolczak, który będzie też jednym z siedmiu członków komisji konkursowej.
Wśród pozostałych członków komisji znajdą się m.in. dr hab. Justyna Kucharczyk z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, kuratorka festiwalu Katowice Street Art Air Matylda Sałajewska, Przemo Łukasik z pracowni architektonicznej medusa group oraz Maciej Siuda ze School of Form w Poznaniu.
W regulaminie konkursowym określono m.in., z jakimi wartościami powinno kojarzyć się przyszłe logo Metropolii: współpracą, otwartością, nowoczesnością, różnorodnością, tolerancją, potencjałem intelektualnym i gospodarczym, dbałością o środowisko naturalne czy ideą smart city (inteligentnego miasta). Projekt logotypu powinien też uwzględniać, że Metropolia próbuje odmienić przemysłowy wizerunek Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego.
„Chcemy m.in. poprzez dobór logotypu i całej księgi znaku radykalnie odmienić stereotypowy obraz Metropolii” - wskazano w konkursowych wytycznych.
Konkurs będzie miał dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 13 lipca br. Do tego czasu autorzy mogą przysyłać swoje portfolia, które muszą zawierać co najmniej trzy dowolne projekty logotypów.
Nadesłane prace zostaną ocenione do 24 lipca przez komisję konkursową. Autorzy pięciu wybranych zgłoszeń zostaną następnie zaproszeni do drugiego etapu konkursu, w którym do 26 sierpnia przygotują projekty logotypów dla GZM. Każda z tych osób lub firm dostanie 3 tys. zł nagrody, natomiast zwycięzca całego konkursu otrzyma dodatkowe 17 tys. zł i propozycję wykonania tzw. księgi znaku (spisu zasad oraz wytycznych dotyczących stosowania logo w różnych materiałach).
Ogłoszenie wyników konkursu zaplanowano na 28 sierpnia br.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ par/