Najstarsze zachowane w Polsce modele autobusów używane w komunikacji miejskiej m.in. Rugby Express L z 1929 r. będzie można zobaczyć w niedzielę podczas parady zorganizowanej z okazji 90-lecia komunikacji autobusowej w Krakowie.
Prawie 30 pojazdów - te dawno już wycofane z użytku oraz najnowsze, elektryczne i hybrydowe - wyjadą o g. 11.00 z Zajezdni Tramwajowej przy ul. Brożka. Trasą przez rondo Matecznego, ul. Kalwaryjską, Krakowską, Stradomską, św. Gertrudy, pl. Wszystkich Świętych, ul. Piłsudskiego dotrą pod stadion miejski przy al. 3 maja.
W paradzie pojadą m.in.: najstarszy w Polsce autobus Rugby Express L, pierwszy polski autobus przystosowany do obsługi linii miejskich San H01B, Jelcz 272 MEX czyli popularny "ogórek" oraz Ikarusy. W autobusach będzie można spotkać postaci, które żyły w czasach kursowania tych pojazdów, np. Marylin Monroe czy Elvisa Presleya. Pasażerowie także mogą się przebrać, a ci, którzy zrobią to najlepiej otrzymają nagrody. Upominki czekają także na autorów najciekawszych zdjęć z parady.
Pierwszą regularną linię autobusową w Krakowie uruchomiono 17 stycznia 1927 r. z Prądnika Czerwonego do Barbakanu, choć już cztery lata wcześniej z Salwatora na Wolę Justowską w niedzielę i święta kursowały autobusu Benz Gaggenau MS zabierające na pokład 26 osób.
Na przełomie lat 20. i 30. w Krakowie powstało 16 linii autobusowych, ale nie kursowały one jednocześnie: te o małej frekwencji zawieszano, przekształcano w linie sezonowe lub likwidowano. Z końcem lat 30-tych w ruchu codziennym wykorzystywano jedynie sześć-siedem wozów, a w dni świąteczne 12.
"W sierpniu i wrześniu 1939 roku zarekwirowano większość autobusów, w garażach spółki komunikacyjnej zostało ich 13. Za zgodą władz okupacyjnych autobusy adaptowano do dowozu żywności spoza miasta. Po wyjęciu siedzeń nie nadawały się one już do ruchu osobowego" - mówił PAP Jacek Kołodziej, kierownik Stacji Obsługi i Remontów w MPK SA w Krakowie.
W latach 1940-41 powstały dwie linie stanowiące przedłużenie linii tramwajowych. Kursowały na nich sprowadzone z Warszawy autobusy Chevrolet-bielany z napędem na gaz drzewny. Ruch autobusów na ulicach Krakowa został zakończony we wrześniu 1944 r. z uwagi na notoryczny brak paliwa i zbliżający się front.
Pierwszą po wojnie linię autobusową uruchomiono 19 maja 1945 roku na trasie Mateczny – Swoszowice, a w listopadzie 1946 roku uruchomiono pierwsze regularne linie: Barbakan – Prądnik Czerwony oraz III most – Prokocim, a następnie do Piasków Wielkich i Lasu Wolskiego. Korzystano wówczas z bardzo różnego - także pod względem technicznym - taboru, pierwsze nowe autobusy krakowska komunikacja otrzymała wiosną 1950 r. i były to pojazdy węgierskiej marki Mavag, Przez lata pasażerowie korzystali w Krakowie z różnych autobusów: Ikarus, San, Jelcz, Scania, Volvo, MAN współcześnie najwięcej jest Solarisów.
Pierwszą linię pośpieszną "A" z placu Wolności do Centrum Administracyjnego Huty im. Lenina uruchomiono w 1959 r., a pierwszą linią przekraczającą regularnie granice Krakowa była "207" z Kleparza do Zielonek kursująca od 1963 r.
Od 1989 r. autobusy miejskie w Krakowie są malowane na kolor biało-niebieski, a nie jak było wcześniej w całej Polsce na biało-czerwono.
Dziś w Krakowie funkcjonuje ponad 160 linii autobusowych, obsługiwanych przez dwóch przewoźników: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Mobilis.
Krakowskie MPK, które organizuje niedzielną paradę dysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów w Polsce. "Wszystkie nasze autobusy są niskopodłogowe. Na regularnych liniach wykorzystujemy obecnie siedem pojazdów elektrycznych, a wkrótce zostanie dostarczonych kolejnych 20 tego typu autobusów" - powiedział PAP rzecznik MPK Marek Gancarczyk.(PAP)
wos/ dym/