Inauguracja Europejskich Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego „Trzy Znaki Smaku” będzie główną częścią Ogólnopolskiego Festiwalu Dobrego Smaku w Poznaniu. Wspierana m.in. przez Ministerstwo Rolnictwa akcja ma zachęcić do kupowania regionalnych wyrobów.
W Poznaniu pojawi się ponad stu wystawców, którzy pokażą i pozwolą spróbować specjały ze wszystkich części Polski oraz wielu krajów Europy. Podczas Festiwalu będzie można spotkać się z ekspertami kulinarnymi, szefami kuchni, wziąć udział w warsztatach i pokazach gotowania. W trakcie imprezy odbędą się konkursy na "Polską Nalewkę Roku", najlepszą golonkę po wielkopolsku; odbędzie się też bieg kelnerów. Impreza uznawana jest za jeden z największych festiwali kulinarnych w Polsce. Jej VIII edycja odbędzie się w dniach 14-17 sierpnia na poznańskim Starym Rynku.
Jak powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej znany kucharz Grzegorz Łapanowski, podczas Festiwalu zainagurowane zostaną Europejskie Dni Produktu Regionalnego i Tradycyjnego „Trzy Znaki Smaku”.
„W Poznaniu inaugurujemy święto, które ma się odbywać w całej Polsce. Zależy nam, aby stworzyć kulturę świętowania lokalnej, tradycyjnej, regionalnej i wyjątkowej kuchni jaką mamy w kraju” – dodał Łapanowski, który jest ambasadorem kampanii „Trzech Znaków Smaku”.
Kampania ma promować polskie produkty spożywcze z unijnymi oznaczeniami jakości. W Polsce zarejestrowanych jest 36 takich wyrobów. Należą do nich m.in. oscypek, andruty kaliskie, jabłka grójeckie, truskawka kaszubska i olej rydzowy.
Podczas imprezy organizatorzy chcą odtworzyć potrawy kuchni polskiej z XVIII w. i przystosować je do obecnych gustów, a część programu poświęcona ma być winom.
„Oficjalnym sommelierem festiwalu będzie Robert Makłowicz. Jego konikiem jest udowodnienie, że najlepsza wina są najbliżej nas; wina z Niemiec, Węgier, Austrii najbardziej pasują do naszych potraw” – zapowiedział współorganizator Festiwalu Wojciech Lewandowski.
Dla najmłodszych przygotowano warsztaty „Małe poznańskie pyry” – dzieci będą miały okazję przekonać się jak wyglądają i smakują ziemniaki różnych odmian. Częścią imprezy będzie również konferencja „Start-up w kuchni” poświęcona wykorzystaniu nowych technologii w branży gastronomicznej.
Kampania „Trzy Znaki Smaku” została zainicjowana w 2013 roku przez Ministerstwo Rolnictwa i Agencję Rynku Rolnego. Ma ona zachęcić Polaków do kupowania i doceniania produktów regionalnych i tradycyjnych. Założeniem organizatorów jest, aby dni stały się świętem na wzór obchodów francuskiego święta "Beaujolais Nouveau". Dni mają się odbywać co roku w trzeci weekend sierpnia, a ich kolejna edycja ma objąć zasięgiem cały kraj.
Trzy unijne oznaczenia jakości: Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne, Gwarantowana Tradycyjna Specjalność; zostały wprowadzone, aby wyróżnić wyjątkowe produkty spożywcze i uchronić je przed podrabianiem. (PAP)
pil/ abe/