Kanał Elbląski od soboty został udostępniony dla żeglugi po zimowej przerwie. Od początku sezonu czynne będą wszystkie śluzy i cztery pochylnie. Piąta pochylnia, Jelenie, ma zostać uruchomiona w czerwcu, po zakończeniu prac remontowych.
Jak poinformował Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, od początku tegorocznego sezonu czynne będą pochylnie: Całuny, Oleśnica, Kąty i Buczyniec, które otrzymały pozytywne opinie Transportowego Dozoru Technicznego.
"Nieczynna nadal pozostaje pochylnia Jelenie z powodu trwających prac remontowych, przygotowujących obiekt do sezonu żeglugowego. Termin uruchomienia tej pochylni jest przewidywany na czerwiec" - wyjaśnił.
Zdaniem Pinkiewicza, funkcjonujące od ponad 150 lat zabytkowe pochylnie są systematycznie obciążane rosnącym ruchem turystycznym. W poprzednim sezonie przez każdą z nich przeprawiono ponad 2,5 tys. jednostek pływających.
Z powodu remontu pochylni Jelenie, Żegluga Ostródzko-Elbląska musiała na razie wycofać z oferty zapowiadane na ten sezon "Rejsy statkiem po trawie" pomiędzy Elblągiem a Buczyńcem. Spółka poinformowała jednocześnie pasażerów, że do czasu otwarcia wszystkich pięciu pochylni zaprasza na rejsy na odcinkach Buczyniec - Jelenie oraz Elbląg - Całuny (w obie strony).
W ubiegłym sezonie, z powodu prac remontowych po wykryciu usterki jednego z elementów maszynowni, do 10 sierpnia nieczynna była pochylnia w Oleśnicy.
Kanał Elbląski przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. To najdłuższy kanał żeglowny w Polsce (84 km). Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.
W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
autor: Marcin Boguszewski
mbo/ pad/