XIX wiek

04.04.2019

Szczecin wykupi eksponaty z niemieckiego Muzeum Stoewera

Samochody, rowery, maszyny do pisania i szycia, a także blisko 900 innych eksponatów, związanych z przedwojenną szczecińską fabryką Stoewera, trafi do Muzeum Techniki i Komunikacji. Miasto wykupi kolekcję z niemieckiego muzeum – zapowiada prezydent Szczecina.

"To materiał, który jest bezcenny z punktu widzenia historii Szczecina i pokazania siły gospodarki naszego miasta - bo w tamtym czasie to była marka porównywalna z całą pewnością z Mercedesem - a możemy śmiało powiedzieć, że BMW mogłoby się w tamtym czasie wiele uczyć od Stoewera" – powiedział w czwartek dziennikarzom prezydent Szczecina Piotr Krzystek. Zapewnił, że miasto finalizuje negocjacje związane z zakupem kolekcji.

Eksponaty znajdują się w prywatnym muzeum w Wald-Michelbach w Hesji, niedaleko granicy francuskiej. Założył je urodzony w Szczecinie Manfried Bauer, który swoją kolekcję, związaną z rodzinnym miastem, zbudował przede wszystkim z pamiątek po jednej z największych przedwojennych fabryk na Pomorzu. Kolekcjoner chciał - jak poinformowali muzealnicy - aby jego zbiory zostały przekazane w całości.

Przedsiębiorstwo założone w 1858 r. przez Bernharda Stoewera, początkowo naprawiało i produkowało maszyny do szycia. W 1871 r. firma Stoewer wybudowała w dzielnicy Stettin-Grünhof (dziś Niebuszewo-Bolinko) nową fabrykę maszyn do szycia, do której rok później dobudowano odlewnię żeliwa szarego. Około 1893 r. rozpoczęto produkcję rowerów.

Samochody zaczęli natomiast produkować synowie założyciela: Bernhard i Emil. Wśród maszyn były zarówno pojazdy użytkowe – taksówki, jak i nowoczesne samochody dla klasy średniej, a także wojskowe pojazdy terenowe. Na maskach samochodów umieszczona była figurka gryfa; auta nosiły nazwy związane ze Szczecinem: Sedina czy Greif.

"Muzeum (Stoewera) jest nie tylko historią samochodów, ponieważ nabywamy siedem sztuk świetnie odrestaurowanych aut +na chodzie+, w stanie praktycznie fabrycznym; ale także rowerów, innych jednośladów, maszyn do szycia i maszyn do pisania. A także spory zasób innych elementów związanych z fabryką rodziny Stoewer ze Szczecina" – powiedział Krzystek. Dodał, że samochody nie będą tylko nieruchomymi eksponatami.

"Gwarantuję państwu, że te samochody przejadą przez Szczecin w jakimś momencie" – zapewnił.

Wśród zakupionych samochodów ma się znaleźć m.in. Stoewer Arkona Phaeton, V5 Sport Roadster czy V5 Cabrio-Limousine. Obecnie w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie znajduje się jeden samochód Stoewer typu V5, nie jest on jednak odrestaurowany.

Eksponowany jest też powojenny model wyprodukowanego przez fabrykę roweru, a także maszyny do szycia i do pisania. Po zakupie do kolekcji dołączy 8 rowerów (w tym jeden motorower), ponad 30 maszyn do pisania, ponad 50 maszyn do szycia i kilkaset drobniejszych eksponatów, jak zegar elektryczny, scyzoryk czy notesy z logo Stoewera.

Na zakup kolekcji – jak poinformował prezydent – miasto zarezerwowało na trzy lata ok. 750 tys. euro. Pierwsze elementy mają trafić do Muzeum Techniki i Komunikacji w wakacje, według planów zostaną zaprezentowane mieszkańcom jesienią.(PAP)

autorka: Elżbieta Bielecka

emb/ pat/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL