
22 kwietnia 2002 r. w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu zakończono produkcję Poloneza, ostatniego - jak do tej pory w pełni polskiego auta.
Pierwszy Polonez w FSO został oficjalnie zmontowany 3 maja 1978 r. (w tamtym okresie ten dzień nie był wolny od pracy).
Pomyślany jako następca przestarzałego już w tamtym momencie Fiata 125p Polonez już na starcie nie nadążał za rozwiązaniami technicznymi na Zachodzie. Jednak nad produkowanymi tam samochodami miał przewagę w postaci niższej ceny.
Nad Fiatem 125p miał przewagę w postaci wygodniejszych foteli, ale "odziedziczył" po nim płytę podłogową i wyposażony został w zbyt słaby jak na swoje rozmiary silnik. Ulepszony, silniejszy silnik montowano przede wszystkim w Polonezach przeznaczonych dla milicji (potem policji) oraz instytucji rządowych.
Wygląd nadwozia był efektem współpracy polskich i włoskich stylistów oraz inżynierów. Kilka pierwszych egzemplarzy Poloneza zmontowano w zakładach Fiata w Turynie.
Nazwę samochodu wybrali w plebiscycie czytelnicy "Życia Warszawy".
W sumie wyprodukowano 1 061 807 egzemplarzy Poloneza w różnych wersjach. (PAP)
jkrz/