Audiobooki, które Danuta Stenka, Wiktor Zborowski, Olga Bołądź, Marcin Bosak i Krzysztof Czeczot nagrali dla Muzeum Historii Polski, są dostępne w internecie. Dzięki międzywojennemu cyklowi „Cuda Polski” poznajemy Polskę, której czasami już nie ma – mówi dyrektor MHP Robert Kostro.
„+Cuda Polski+ to był cykl przewodników wydanych przez Wydawnictwo Polskie Rudolfa Wegnera w latach 20. i 30. Uważamy, że warto do nich wrócić. To są piękne teksty, takie które każdy z nas chciałby posłuchać” – mówi dyrektor Muzeum Historii Polski Robert Kostro w nagraniu zamieszonym w mediach społecznościowych placówki w związku z internetową premierą audiobooków.
Jak podkreśla, „poznajemy Polskę, której czasami już nie ma: czy to jest zburzona Warszawa, czy to są tereny, które pozostały poza naszą granicą wschodnią, takie jak Polesie czy Huculszczyzna”.
Dyrektor MHP przypomniał, że w zeszłym roku Muzeum opublikowało serię audiobooków z klasycznymi pozycjami polskiej historiografii.
Krzysztof Czeczot: Dla żyjących współcześnie ta literatura pokazuje jak nasz rytm życia przyspieszył. Jak inną frazą autorzy operowali 100 lat temu, jak piękniej, pełniej i precyzyjniej opisywano rzeczywistość.
Krzysztof Czeczot, który przeczytał „Warszawę” Aleksandra Janowskiego z cyklu „Cuda Polski”, zauważa, że dla żyjących współcześnie ta literatura pokazuje jak nasz rytm życia przyspieszył. ”Jak inną frazą autorzy operowali 100 lat temu, jak piękniej, pełniej i precyzyjniej opisywano rzeczywistość” – podkreśla.
W okresie II Rzeczypospolitej seria ilustrowanych przewodników „Cuda Polski” była niezwykle popularna i odgrywała ważną rolę w budowaniu wśród Polaków dumy z własnego kraju, świadomości jego przyrodniczych walorów i bogatej historii. Współczesnym odbiorcom „Cuda Polski” pomogą zrozumieć, jak wyglądał nasz kraj w dwudziestoleciu międzywojennym, jak patrzyliśmy wówczas na naszą historię i z czego byliśmy dumni.
Autorami są najlepsi polscy pisarze tamtego czasu. Muzeum Historii Polski wybrało do nagrania pięć tytułów: „Warszawę” Aleksandra Janowskiego, „Polesie” i „Huculszczyznę” Ferdynanda A. Ossendowskiego, „Morze i Pomorze” Jerzego Smoleńskiego, „Sandomierskie” Aleksandra Patkowskiego. Wszystkie książki z serii są czytane przez znanych aktorów: Danutę Stenkę, Wiktora Zborowskiego, Olgę Bołądź, Marcina Bosaka oraz Krzysztofa Czeczota.
Robert Kostro: Poznajemy Polskę, której czasami już nie ma: czy to jest zburzona Warszawa, czy to są tereny, które pozostały poza naszą granicą wschodnią, takie jak Polesie czy Huculszczyzna.
„Cuda Polski” miały być wizytówką II Rzeczpospolitej – zaznacza inicjator projektu Wojciech Kalwat z MHP. „Dlatego też w dużej mierze te książki były zamawiane przez polskie placówki dyplomatyczne, a niektóre z nich były tłumaczone na języki obce i wysyłane za granicę” – mówi.
Jak wskazuje, te książki to nie jest tylko kultura, tradycja, historia, ale także nowoczesność, marzenie o nowoczesności. „To są te +szklane domy+, gdzie ten wiatr od morza w Gdyni wznosi port i miasto, gdzie jest Centralny Okręg Przemysłowy i to może nie wszystko się udało, bo nie mogło się udać, ale ci autorzy wierzyli, że za jakiś czas tak będzie, stało się inaczej” – stwierdza Kalwat.
Audiobooki dostępne są bezpłatnie na portalu muzhp.pl, kanale YouTube Muzeum Historii Polski, w aplikacji Audioteka, a także księgarni internetowej Publio.
Audiobooki historyczne „Cuda Polski” zostały sfinansowane ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017–2022.
Audiobooki dostępne są bezpłatnie na portalu muzhp.pl, kanale YouTube Muzeum Historii Polski, w aplikacji Audioteka, a także księgarni internetowej Publio.
Jerzy Smoleński, „Morze i Pomorze”. Wciągająca opowieść o polskim morzu w czasie, gdy „na drobnym tylko odcinku wybrzeża włada polskie państwo”. Autor pokazuje zachwycające piękno plaż, Borów Tucholskich, Szwajcarii Kaszubskiej, ale także niezwykłość kultury ludzi zamieszkujących te ziemie. Szczególną uwagę zwraca część poświęcona Gdyni i jej rozwojowi od maleńkiej osady rybackiej, po wielki sukces Polski międzywojennej. Czyta Danuta Stenka.
Aleksander Janowski, „Warszawa”. Przewodnik po mieście, którego już nie ma, a zarazem historia o tym, jak Warszawa z kolejnymi wiekami rosła i piękniała. Poznajemy jej skromne początki, wędrujemy jej ulicami w czasach Wazów i Stanisława Augusta Poniatowskiego, przypatrujemy się walkom o odzyskanie wolności. W końcu oczami autora patrzymy na Warszawę przyszłości. Czyta Krzysztof Czeczot.
Ferdynand Antoni Ossendowski, „Huculszczyzna”. Barwna i nieoczywista Huculszczyzna fascynowała polskich twórców już od XIX wieku – dzieło Ossendowskiego jest tego dowodem. Nakreślił obraz krainy pełnej olśniewających pejzaży i mało znanej kultury oraz historii. To jedna z tych opowieści, które ciągle nie przedarły się do naszej świadomości. Czyta Marcin Bosak.
Ferdynand Antoni Ossendowski, „Polesie”. Odrobinę mroczna, odrobinę tajemnicza jest opowieść Ossendowskiego o Polesiu. O kraju, jak pisze sam autor, „mało znanym, pod wielu względami zagadkowym, trudno dostępnym i w znacznej swej części – prawie niezaludnionym”. Dzięki temu przewodnikowi, przedzierając się przez poleskie bagna, jeziora i gęstwinę, poznamy tutejszą kulturę i historię. Zarówno mało znaną, jak i fascynującą. Czyta Olga Bołądź.
Aleksander Patkowski, „Sandomierskie”. Choć ziemia sandomierska położona jest tak blisko centralnej Polski, to jednak pozostaje mało znana. Przewodnik Patkowskiego pomaga lepiej ją poznać, ale też zachwycić się nią – jej łagodnymi wzniesieniami i górami z malowniczymi wąwozami i lasami. Autor przybliża historię tych terenów, od czasów Piastowskich po jemu współczesne, oraz zwyczaje miejscowej ludności. Czyta Wiktor Zborowski.
Źródło: Muzeum Historii Polski