
Film „City of Wind” (Miasto Wiatru) w reżyserii Lkhagvadulama Pureva-Ochira zdobył główną nagrodę 17. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci (NNW). Gala zamknięcia odbyła się w sobotę w Gdyńskim Centrum Filmowym.
Zaczynaliśmy w Gdyni w jednej z sal Teatru im. Witolda Gombrowicza. Dziś idziemy bardziej w stronę wydarzenia branżowego, inwestujemy w twórców, rozwijamy projekty – powiedział w trakcie uroczystości dyrektor festiwalu Arkadiusz Gołębiewski.
Dodał, że filmów prezentowanych w trakcie NNW widzowie nie zobaczą na dużych festiwalach w Wenecji. – My dajemy twórcom przestrzeń do prezentowania filmów o wolności, o poszukiwaniu wartości uniwersalnych – podkreślił.
Nagrodę główną w Konkursie Filmów Fabularnych otrzymał film „City of Wind” (Miasto Wiatru), koprodukcja Mongolii, Francji, Portugalii, Niemiec, Holandii i Kataru. Film opowiada o 17-letnim Ze, młodym szamanie, który stara się godzić obowiązki duchowe z wymaganiami codziennego życia. Porusza tematy tradycji kontra nowoczesność, duchowości, dojrzewania i konfliktów pokoleniowych. Wyróżnienia trafiły do „Cabrini” (USA), „The Game” (Węgry) oraz „Triumfu serca” (Polska/USA).
W trakcie uroczystości wręczono nagrodę Złoty Opornik w Konkursie Dokumentów Polskich. Statuetkę otrzymał Maciej Fijałkowski za film „Nić Nadziei”. Nagroda została wręczona za „przywołanie emocji zwykłych ludzi w czasie stanu wojennego na przykładzie niezwykłej więzi łączącej prezydenta USA ze zwykłą Polką”. Wyróżnienia otrzymali: „Wykonał żołnierz polski”, „Życie jest… piękne?” oraz „Warchoły”.
Nagrodę główną w kategorii Filmów Dokumentalnych zdobył film „This Jungle Life” w reżyserii Davida Fedelego i Abubakra Alego. Film został wyprodukowany w koprodukcji Australii, Maroka i Sudanu. Obraz ukazuje codzienne życie młodych uchodźców z Sudanu i Sudanu Południowego w Maroku, którzy uciekli przed przemocą i niestabilnością w swoich krajach. Produkcja została zrealizowana przy współpracy samych uchodźców, a całość nakręcona telefonami komórkowymi, co nadało jej intymny i surowy charakter. Wyróżnienia otrzymały: „Plan Petera”, „Colorada” oraz „Krawiec prezydentów”.
Nagrodę główną w Konkursie Reportaży Radiowych zdobył „Najdłuższy marsz” w reżyserii Kamila Hypki. Wyróżnienia przyznano: „Bachledówce Prymasa”, „Pacyfikacji w Kwidzynie. Aktowi oskarżenia po czterech dekadach” oraz „Jednemu losowi”.
Nagrodę im. Janusza Krupskiego otrzymała Paulina Ibek za film „Rachwałowa”, wyróżnienia w tej kategorii przypadły Piotrowi Zarębskiemu za „Listy nadziei” oraz Jakubowi Klebba i Piotrowi Piotrowskiemu za „Popiełuszko. Testament wolności”.
Podczas gali wręczono także nagrody honorowe i specjalne. Sygnet Niepodległości otrzymał Sergiusz Piasecki (pośmiertnie). „Drzwi do Wolności”, przyznawane osobom, które w tle wspierały polską drogę do wolności, otrzymali Michał Zulauf, uczestnik opozycji antykomunistycznej i współtwórca Radia Solidarność; Pino Valente, kustosz pamięci żołnierzy 2. Korpusu Polskiego i Monte Cassino; oraz pośmiertnie László Regéczy-Nagy, węgierski łącznik antykomunistyczny, którego wnuk odebrał wyróżnienie w jego imieniu.
Nagrodę dyrektora Festiwalu NNW otrzymał Rafał Salata za film „Trzy śmierci Meriana Coopera”, a nagrodę przyjaciół Festiwalu NNW – Robin Barnett, były ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce, oraz Paweł Witaszek.
Nagrodę Platformy Europejskiej Pamięci i Sumienia przyznano filmowi dokumentalnemu „1968 – Rekonstrukcja miłości” w reżyserii György’ego Lukácsy’ego i Anikó Márii. Nagrodę KRRiT wręczono Annie Piasek-Bosackiej za film „Powstaniec. Historia Leona Prauzińskiego”.
Festiwal NNW organizowany jest od 2008 r. i poświęcony jest kinu historycznemu oraz wolnościowemu. W czasie tej edycji zaprezentowano 70 filmów fabularnych i dokumentalnych z całego świata, odbyły się debaty, warsztaty oraz spotkania z twórcami i świadkami historii.(PAP)
pm/ jm/