
Krakowskie MPK wyremontowało historyczny tramwajowy wagon doczepny typu ND z przełomu lat 60. i 70. XX wieku. Dzięki temu udało im się skompletować potrójny skład tramwaju N - w przeszłości podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie.
Wyremontowany wagon ND o numerze 512 został zaprezentowany w środę (12 marca) w zajezdni tramwajowej Podgórze, a następnie wyjechał w potrójnym składzie na kurs linią nr 8 do Bronowic Małych, na której tramwaje tego typu zakończyły służbę w Krakowie w 1988 roku.
„W tym roku takim właśnie składem wagonów będą mogli podróżować mieszkańcy i turyści w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej” - zapowiedział podczas prezentacji pojazdu wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski.
Zaznaczył, że wyremontowanie i dołączenie wagonu doczepnego do kolekcji historycznych pojazdów MPK pozwoliło na stworzenie wyjątkowego potrójnego składu N-ek, złożonego z jednego wagonu silnikowego (typ N) i dwóch wagonów doczepnych (typ ND). Przez niemal 30 lat stanowiły one podstawowy środek transportu szynowego w Krakowie.
Pierwsze wagony typu N i ND przewiozły pasażerów w 1949 roku i pochodziły z fabryki w Sanoku (dzisiejszy Autosan). Od 1950 roku jedynym dostawcą wagonów tego typu przez 18 lat była fabryka w Chorzowie. Na przełomie lat 60. i 70. wagony modernizowano i wyposażano w takie same rozwiązania: podwójne drzwi, jeden kierunek ruchu, duże otwierane okna, łożyska toczne zestawów kołowych.
Jak wskazali przedstawiciele MPK, w trakcie remontu przyczepy ND nr 512 przywrócono cechy nadwozia i podwozia z ostatnich lat produkcji tego typu wagonów.
Wyremontowany przez pracowników MPK wagon – zaznaczył wiceprezes - wyróżnia się nietypowym elementem: zamontowaną na dachu skrzynią reklamową. W PRL-u zachęcano za jej pośrednictwem do udziału w loterii czy oszczędzania w państwowym banku, a w tym roku możliwość ta zostanie wykorzystana do informowania o obchodach 150-lecia krakowskiej komunikacji miejskiej.
Potrójny skład wagonów N nieprzypadkowo wyjechał w środę na trasę linii nr 8 wiodącą z Borku Fałęckiego do Bronowic Małych (wcześniej Os. Widok). „To właśnie na tej trasie ten typ wagonów zakończył swoją służbę w Krakowie, a ostatnie składy potrójnych N-ek kursowały tam do czerwca 1988 roku, kiedy to zastąpiły je podwójne składy wagonów 105N” - przypomniał Mariusz Szałkowski.
Linia nr 8 to jedna z najstarszych linii tramwajowych w Krakowie, uruchomiona 28 października 1934 roku. Przez ponad 90 lat jej trasa niemal się nie zmieniała, a jedynie wraz z rozbudową torowisk była wydłużana - z jednej strony do Borku Fałęckiego, a z drugiej - do Bronowic Małych.
„To właśnie na tej linii nr 8 rozpoczęto eksploatację wagonów typu N i przez kilka pierwszych lat ten typ tramwajów nazywany był »ósemkami«” - przypomniał przedstawiciel MPK.
Według niego środowy przejazd historycznego składu złożonego z wagonów typu N na linii nr 8 do Bronowic Małych był także okazją do przypomnienia innego historycznego wydarzenia w dziejach krakowskiej komunikacji - uruchomienia tramwaju elektrycznego. Nastąpiło to 16 marca 1901 roku. Uruchomienie tramwaju elektrycznego w Krakowie zbiegło się w tym czasie z wydarzeniem kulturalnym – premierą „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego.(PAP)
rgr/ dki/