Krystian Brodacki został w 2022 roku uhonorowany nagrodą IPN „Świadek Historii”. Fot. PAP/Łukasz Gągulski
Jeden z najwybitniejszych polskich krytyków jazzowych, pianista, pisarz, historyk, menedżer kultury, wydawca, fotograf i podróżnik Krystian Brodacki zmarł 12 grudnia w szpitalu w Wyszkowie. Miał 88 lat.
Wiadomość o śmierci dziennikarza i publicysty Krystiana Brodackiego przekazał PAP Paweł Brodowski, redaktor naczelny magazynu „Jazz Forum”.
W latach 1971-1978 Krystian Brodacki był kierownikiem artystycznym i organizacyjnym zespołu Asocjacja Hagaw. Jego wielkim dziełem jest opublikowana w 2010 r. przez PWM licząca ponad 600 stron „Historia polskiego jazzu” – publikacja nieoceniona i dogłębna – jak ją charakteryzuje w pożegnaniu opublikowanym na fb „Jazz Forum”.
Nieprzypadkowo, Krystian Brodacki we wstępie do swojej „Historii polskiego jazzu” przytacza słowa Normana Daviesa „Warsztat historyka musi polegać nie tylko na umiejętności zdobywania faktów, ale i na sztuce ich przekazywania. Takimi umiejętnościami, intuicją i rzetelnym warsztatem charakteryzuje się pisarstwo Krystiana Brodackiego, który był też autorem rozdziału o polskim jazzie w monumentalnej „History of European Jazz” wydanej w języku angielskim nakładem oficyny Equinox w Londynie w 2018 roku.
Solenność i szacunek dla faktów w publikacjach historycznych, w publicystyce, recenzjach, wywiadach były wzbogacane imponującym temperamentem dziennikarskim i piękną polszczyzną.
Krystian Brodacki urodził się w Krakowie 23 lipca 1937 roku. Ukończył Politechnikę Krakowską i Studium Dziennikarskie Uniwersytetu Warszawskiego.
W latach 1976-1977 pełnił funkcję przewodniczącego Sekcji Krytyków Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, w okresie 1982-1986 był wiceprezesem PSJ.
W 1980 r. wydał antologię „Polskie ścieżki do jazzu”, w 1984 monografię „Follow Namysłowski”.
Zainicjował i prowadził w latach 1983-1991 Jazz Film Salon, jedyny na świecie konkurs filmów o tematyce jazzowej (Łódź, Wrocław, Warszawa). Podczas ośmiu edycji zaprezentował na ekranie ok. 300 filmów dokumentalnych i fabularnych z całego świata.
Jako publicysta muzyczny współpracował z miesięcznikiem „Jazz” w latach 1967–1971, od 1968 roku z magazynem „Jazz Forum”; w latach 1986–1994 był zastępcą redaktora naczelnego.
- Opublikował w „Jazz Forum” dziesiątki, jeśli nie setki artykułów – wspomina Paweł Brodowski, obecny red. naczelny „Jazz Forum”. – Były to wywiady z największymi muzykami i osobistościami jazzu, (m.in. Herbiem Hancockiem, Gilem Evansem, Ahmadem Jamalem, Horacem Silverem, Waynem Shorterem). Był też autorem relacji festiwalowych.
Krystian Brodacki lubił pisać o sprawach mu bliskich ideowo, estetycznie. Kochał bardzo Włochy, można powiedzieć, że był stałym reporterem jednego z najważniejszych światowych festiwali jazzowych – Umbria Jazz Festival, kierowanego przez Carla Pegnettę. W tych reportażach muzyka, uroda Włoch i fascynacja kulturą tego kraju a także egzystencjalne doświadczenie podróży stanowiły jedno.
Na reportaże z festiwalu w Umbrii, którą odwiedzał regularnie każdego roku, się czekało.
Pod szyldem Agencji Wydawniczej PSJ Brodacki wydał serię zeszytów nutowych z kompozycjami m.in. Zbigniewa Namysłowskiego, Krzesimira Dębskiego, Zbigniewa Jaremki, Jarosława Śmietany, a także I Tom „Historii Jazzu” Andrzeja Schmidta (Tom II wydały Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Tom III – Wydawnictwo Lemat, prowadzone przez Klarę Brodacką.
Prowadził także audycje jazzowe i inne (np. „Rzeczpospolita Narodów”) w Programach I i III PR oraz w Radiu Kraków.
Współpracował jako publicysta także z różnymi innymi, nie tylko muzycznymi periodykami, jak „Tygodnik Solidarność” czy „Musica Jazz” (Mediolan). W 2002 r. opublikował album swych fotografii „Święte Znaki”.
W latach 70. współredagował pismo „U Progu”. W 1980 r. założył w redakcji „Przeglądu Technicznego” koło „Solidarności”. Po transformacji ustrojowej publikował m.in. w „Czasie Krakowskim”, „Gazecie Polskiej” i „Niedzieli”, a przede wszystkim w „Tygodniku Solidarność”. Przypominał czytelnikom ważne postaci oporu antykomunistycznego z kraju i emigracji. Z prof. Wojciechem Narębskim nagrał piosenki śpiewane w Armii Andersa.
Był popularyzatorem jazzu i jego „ścieżek”; potrafił zainteresować tą muzyką kilka generacji.
„Krystian Brodacki pozostawił wielki, niepodważalny dorobek. Polski jazz poniósł bolesną stratę” – napisano na fb magazynu „Jazz Forum”. (PAP)
Anna Bernat
abe/ dki/